مسلمانان روهینگیایی در پی جنایات دولت میانمار وادار به ترک کشورشان شده‌اند.

فرار 73 هزار روهینگیایی از میانمار در پی بالاگرفتن تنش‌هابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، حدود 75 هزار مسلمان روهینگیایی تاکنون در پی خشونت‌های میانمار به بنگلادش فرار کرده‌اند و مقامات امدادی از تکمیل شدن ظرفیت اردوگاه‌های پناهجویان خبر می‌دهند. بنابر گزارش‌ها روزانه هزاران نفر وارد بنگلادش می‌شوند.

«ویویان تن»، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان روز یکشنبه در مصاحبه با الجزیره گفت دست‌کم 73 هزار روهینگیایی از 25 اوت که خشونت‌ها بالا گرفته از مرز عبور کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود هزاران نفر دیگر نیز خود را به بنگلادش برسانند. این مقام در وصف شرایط آوارگان روهینگیا گفت: «اغلب کسانی که وارد اردوگاه‌ها می‌شوند به شدت خسته هستند و چندین روز غذا نخورده‌اند. برخی نیز در پی تجارب تلخی که داشته‌اند، دچار آسیب شده‌اند».

یکی از زنانی که به همراه گروهی از پناهجویان از مرز عبور کرده بود گفت همسرش به ضرب گلوله کشته شده و کودک 18 ماهه‌اش به اقوامش سپرده شده است. همچنین ارتباط او با خانواده‌اش قطع شده و خبری از آنها ندارد.

در روزهای اخیر ده‌ها هزار روهینگیایی از وحشت کشتاری که نیروهای میانمار به راه انداخته‌اند از مرز عبور کرده‌اند و به بنگلادش پناه آورده‌اند. دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی احتمال می‌دهند دولت میانمار در حال مجازات دسته‌جمعی روستاییان است. با اینکه دولت میانمار ارتش آزادیخواه آراکان روهینگیا را مسبب آغاز خشونت‌ها می‌داند مردمی که در پی این جنایات آواره شده‌اند می‌گویند هدف اصلی ارتش میانمار بیرون راندن آنها از این کشور است.

یکی از آوارگانی که صدها دلار به قاچاقچیان داده بود تا او را از جنگ نجات دهند، گفت: «ما برای نجات جانمان به بنگلادش فرار کردیم. آنها ما را به آتش می‌کشند». این مرد به ازای انتقال هر کدام از اعضای خانواده‌اش با قایق چوبی به بنگلادش 150 دلار پرداخت کرده است.

نیروهای امدادی اعلام کرده‌اند تعداد زیادی از پناهجویان از بیماریهای تنفسی، عفونی و سوءتغذیه رنج می‌برند و به کمک‌های فوری پزشکی نیازمندند. این در حالیست که تجهیزات پزشکی موجود در مرز برای رفع نیاز بیماران کافی نیستند. یکی دیگر از مقامات مطلع از شرایطی که در مرز موجود است گفت روز شنبه بیش از 50 پناهجو که زخم‌های گلوله بر بدن آنها بود به مرز رسیدند و به بیمارستان منتقل شدند.

برخی دیگر از پناهجویان نیز از انفجار بمب در نزدیکی خانه‌هایشان و زنده سوزانده شدن روستاییان خبر می‌دهند. سازمان ملل می‌گوید افزایش تنش‌ها و خشونت‌های میانمار ممکن است به نسل‌کشی و جنایات علیه انسانیت منجر شود.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد صدها ساختمان در 17 منطقه ایالت راخین که مرکز تنش‌هاست تخریب شده‌اند. همچنین حدود 700 سازه در روستای «چین خار لی» سوزانده شده‌اند.

انتهای پیام/

 

خشونت ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۰۳:۲۷ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
با سلام
ا؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار