رییس نهضت سوادآموزی دزفول از شناسایی یک هزار و 550 اولیای بی سواد در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علیرضا شیرین صحرایی، رییس نهضت سوادآموزی دزفول ضمن گرامیداشت سالروز جهانی مبارزه با بی سوادی گفت: با هماهنگی با مدیران مدارس دزفول مقرر شده هنگام ثبت نام دانش آموزان وضعیت سواد والدین نیز مشخص شود تا والدین بی سواد شناسایی و برای آموزش آن ها اقدام گردد.
وی بیان داشت: در سال های گذشته 3 هزار نفر از والدین بی سواد در دزفول شناسایی شدند که کار آموزش برای آن ها آغاز شد که از این تعداد یک هزار و 550 نفر بی سواد باقی مانده اند که یک هزار و 100 نفر آن ها مرد و بقیه زن هستند.
شیرین صحرایی تصریح کرد: همچنین مقرر شد کارگران بی سوادی که زیر نظر شهرداری هستند به نهضت سوادآموزی معرفی شوند که پارسال فقط شهرداری مرکزی دزفول 3 نفر بی سواد معرفی کرد که زیر پوشش قرار گرفت و دیگر شهرداری ها به دلیل اینکه کارگران حجمی زیرنظر پیمانکار و بخش خصوصی هستند همکاری با سوادآموزی نکردند که پیشنهاد می شود شهرداری دزفول هنگام قرارداد با بخش خصوصی این موضوع را مطرح و آن ها را موظف به معرفی بی سوادان کند.
رئیس نهضت سوادآموزی دزفول اذعان داشت: اکنون همه امکانات برای سوادآموزی فراهم است وکلیه آموزش ها به صورت رایگان انجام می شود حتی به افرادی که نسبت به سوادآموزی اقدام می کنند برای تشویق به تحصیل مبالغی پرداخت می شود ولی هنوز هم در بسیاری از موارد مخاطب بی سواد تمایلی به سوادآموزی نشان نمی دهد.
این مقام مسئول شغل های کاذب، بی اهمیتی سواد در بین خانواده های بی سواد، کودکان کار را از دیگر عوامل بی رغبتی افراد برای سوادآموزی عنوان و اظهار کرد: متاسفانه 5 منطقه در دزفول از بیش ترین آمار بی سوادی برخوردار هستند که این مناطق شامل روستای سنجر، کوی مدرس و ولی آباد، روستای اسلام آباد، شهرک زراعی، روستای انجیرک و کوی پیام نور هستند.
علیرضا شیرین صحرایی افزود: این مناطق به دلیل مهاجرت های فراوانی که در آن ها صورت می گیرد از بیش ترین آمار بی سوادی برخوردارند ضمن اینکه بیش ترین توزیع بی سوادی در بخش مرکزی دزفول وکم ترین آمار مربوط به بخش چغامیش دزفول است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این مناطق شهری، بافت قدیم و مناطق حاشیه شهر دزفول نیز آمار بی سوادی بالایی دارند.
شیرین صحرایی نخستین اقدام در جهت سوادآموزی را تبلیغ و اطلاع رسانی عنوان کرد و اظهار داشت: ایجاد مراکز یادگیری محلی برای حرفه آموزی و آموزش مهارت های لازم زندگی می تواند نقش مهمی در تشویق افراد به سواداموزی داشته باشد که در این راستا امسال مرکز یادگیری محلی در دبستان ایمان راه اندازی می شود تا فرد به تناسب نیاز خود به آموزش های مختلف روی آورد.
رئیس نهضت سوادآموزی دزفول به تحقق 80 درصدی سهمیه سوادآموزی در دزفول در پارسال اشاره و اذعان کرد: پارسال یک هزار و 740 بی سواد در دزفول زیرپوشش آموزش های سوادآموزی قرار گرفتند که از این تعداد 881 نفر در دوره اول، 724 نفر در دوره دوم و 235 نفر نیز در دوره تحکیم سوادآموزی آموزش دیدند.
این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد امسال نیز در دوره های پایه و انتقال سوادآموزی یک هزار و 200 نفر زیر پوشش قرار گیرند ضمن اینکه سهم شهرستان دزفول برای دوره های غیرحضوری نیز 300 نفر تعیین شده است.
وی بیان کرد: تعداد آموزش دهنده های سوادآموزی در سال تحصیلی جدید 250 زن و 30 نفر مرد هستند که در حوزه آقایان تمایل کم تری برای آموزش نشان داده شده است.
علیرضا شیرین صحرایی در خصوص آموزش سوادآموزی در زندان نیز اظهار داشت: پارسال قرار بود مرکز یادگیری محلی در زندان برگزار شود، ولی به دلیل متغیر بودن زمان زندانی افراد این مرکز راه اندازی نشد ولی پارسال 2کلاس سوادآموزی در دوره انتقال و یک کلاس در دوره پایه برای زندانیان دزفول برگزار شد امسال نیز در نظر داریم تعداد کلاس های سوادآموزی در زندان بیش تر شود.
وی در خصوص آموزش افراد معلول نیز اظهار کرد: معلولان جسمی در سنین تحصیل در مدارس خاص تحصیل می کنند، ولی معلولان جسمی که در رده سنی 10 تا 49 سال قرار دارند می توانند از آموزش سوادآموزی در منزل بهره مند شوند که در این بخش نیز پارسال 2 نفر از معلولان جسمی دزفول زیر پوشش آموزش های سوادآموزی قرار گرفتند.
انتهای پیام/گ

اولیای بی سواد در دزفول شناسایی شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار