در سال آینده؛

تولید 60 هزار تن محصول کلزا در خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خوزستان از هدفگذاری تولید 50 تا 60 هزار تن محصول کلزا در سال زراعی آینده در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد قاسمی نژاد، معاون بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خوزستان بیان داشت: با کشت کلزا در سطح 30 هزار هکتار از مزارع استان در سال آینده تولید 50 تا 60 هزار تن محصول کلزا در خوزستان محقق می شود که این رقم معادل 2.5 برابر تولید امسال خواهد بود.

وی با اشاره به اجرای طرحی با مشارکت یک شرکت آلمانی برای تولید بذر هیبریدی در دزفول اظهار کرد: این طرح از سوی شرکت کشت و صنعت شهید بهشتی دزفول با مشارکت شرکت NPZ آلمان امسال عملیاتی خواهد شد.

قاسمی نژاد اذعان داشت: همچنین مقرر شد 300 نفر از کشاورزان دزفولی از سوی کارشناسان آلمانی آموزش های ویژه کشت کلزا را فراگیرند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خوزستان، شهرستان های عمده کشت کلزای استان را شهرستان های شوشتر، دزفول، شوش، بهبهان و اندیمشک معرفی کرد و افزود: دولت 20 برنامه حمایتی برای کشت دانه های روغنی ارائه کرده است که شامل خرید تضمینی با اولویت پرداخت وجه، یارانه خرید بذر و تسهیلات 30 میلیون ریالی به ازای هر هکتار کشت دانه روغنی و در اختیار گذاشتن 130 دستگاه کارنده کشت کلزا در خوزستان با یارانه 40 درصدی دولت می باشند.

این مقام مسئول در خصوص کشت دیگر دانه های روغنی در خوزستان اظهار داشت: در ادامه توسعه کشت دانه های روغنی در این استان، دانه روغنی آفتابگردان نیز وارد چرخه کشت شده است.
محمد قاسمی نژاد تصریح کرد: برای بهبود الگوی کشت در فصل بهار و تابستان طبق برنامه ریزی انجام شده پارسال سطح زیر کشت آفتابگردان در استان خوزستان به حدود 900 هکتار رسید که امسال نیز به 3 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

وی گفت: توسعه کشت سویا نیز از 2 سال پیش در استان خوزستان آغاز شده و در این راستا برنامه های تحقیقاتی خوبی با مشارت موسسه ' سمیت ' مکزیک در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد در دست پیگیری است.

قاسمی نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یکی از مشکلات کشور در ضریب امنیت غذایی، کمبود دانه های روغنی است، برنامه های حمایتی دولت برای حل این مشکل از 2 سال پیش آغاز شده که مورد استقبال کشاورزان و مدیران قرار گرفته است.

این مقام مسئول بیان داشت: سال گذشته 185 هزار تن کلزا در کشور تولید شد که این میزان تولید 2.5 برابر تولید سال قبل از آن بوده، در این راستا در تداوم برنامه های حمایتی در سال جاری نیز 300 هزار هکتار از مزارع کشور به کشت کلزا اختصاص خواهند یافت که برآورد می شود از این سطح زیرکشت حدود 600 هزار تن محصول کلزا برداشت شود.

وی ابراز امیدواری کرد با این میزان تولید، کشور گام های اساسی به سمت خودکفایی در زمینه تولید دانه های روغنی بردارد و افرادی که مخالف تولید داخلی هستند و سودشان در واردات دانه های روغنی است ناکام شوند.

انتهای پیام/گ

هدفگذاری تولید بیش از 50 هزار تن کلزا در سال آینده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.