سخنگوی شورای نگهبان گفت:سازمان‌های بین‌المللی ابزار کشور‌های قدرتمند هستند تا هر وقت بخواهند سمت‌وسوی آنها را تغییر دهند. 

سازمان‌های بین المللی ابزار دست کشور‌های قدرتمند هستندبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان  در همایش روز جهانی صلح که عصر امروز برگزار شد، اظهار کرد: صلح جهانی به عنوان یک آرمان، ارزشی پسندیده و ضرورت زندگی جمعی است و در ادیان و مکاتب مختلف همواره بر آن تأکید شده است.

وی در ادامه افزود: در این مسئله که صلح را با چه تعبیری ارزیابی کنیم، اختلاف نظر گسترده‌ای وجود دارد اما تعبیری که اندیشمندان به کار می‌برند امنیت واقعی است، صلح باید بر مبنای صحیح حاصل شود همانطور که در اسلام نیز از صلح عادلانه یاد شده است و این نوع صلح می‌تواند پاسخگوی نیازهای جوامع باشد.

کدخدایی بیان داشت: همکاری‌های بین‌المللی به شکل‌گیری سازمان‌های بین‌المللی منجر شد که هدف رهایی بشر از درگیری و خشونت را در بر می‌گرفت در این بین زمانی که برخی سازمان‌های بین‌المللی کارآمدی لازم را نداشتند ناچار نهاد جدیدی را تأسیس می‌کردند اما برقراری این نهاد‌ها تنها تا جایی مشکلی را ایجاد نمی‌کرد که منافع ملی ابر قدرت‌ها را تحت تأثیر قرار ندهد.

وی افزود: رویه قضیه دیوان بین‌المللی دادگستری در سال 1986 به ویژه در رأی دادگاه نیکاراگوئه این مسئله را به خوبی توضیح داد که تعریف منافع ملی به کشور‌ها باز می‌گردد بنابراین زمانی که منافع ملی یک کشور تأمین نشود، سازمان‌های عرضه کننده صلح معنا و مفهومی ندارند همانند آنچه آمریکا و انگلیس با یونسکو کردند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: صلح پایدار همیشه دغدغه اصلی بشر بوده اما تا وقتی که همکاری‌های بین‌المللی و سهم جوامع تعریف نشود صلح پایداری وجود نخواهد داشت به طور مثال آمریکا امضای خود را از اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری و یا توافق آب و هوایی پاریس پس می‌گیرد این همان منفعت طلبی برخی از کشورها است که صلح را تنها ابزاری برای پیشبرد اهداف خود می‌دانند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار