بدون شک دانشجویانی در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند که با رها کردن درس و دانشگاه و پیوستن به جبهه‌های حق علیه باطل نقش بسزایی ایفا کردند.

واحدهایی درسی که در میدان جنگ پاس شدبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  شهریورماه سال 1359 ایران به صورت ناخواسته از سوی دولت بعثی عراق با جنگی تحمیلی روبه رو شد، این حمله از سوی دولت عراق و به نمایندگی از سوی قدرت های منطقه ای و جهانی و با هدف مخالفت با انقلاب اسلامی ایران بود.

بی شک دانشجویانی هم در این مسیر حضور داشتند که با رها کردن درس و دانشگاه و پیوستن به جبهه های حق علیه باطل نقش بسزایی ایفا کردند.

نقش سازنده و تاثیرگذار دانشگاه ها و دانشجویان در مدیریت جنگ و کمک به سازماندهی، طراحی و پشتیبانی جنگ را نمی توان نادیده گرفت.

دانشجویانی که با خون و دل و با جدایی از خانوادهایشان قدم در وادی میدان نبرد گذاشتند و به جای درس خواندن،درس آزادگی و رشادت یاد دادند.

از همین رو جهاد دانشگاهی هم پا به پا در میان رزمندگان قدم برمیداشت و همچون جهاد سازندگی فعال بودند.

بدون شک حضور دانشجویان در عرصه نبرد مستقيم با دشمنان و خلاقيت‌های آنان در مديريت همه جانبه جنگ تأثير بسزائی در ناكارآمد ساختن ارتش به جای گذاشته است.

دانشگاهی اثرگذار است که در خدمت جامعه باشد

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در این خصوص در گفت و گو با  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: دانشگاه تهران در انقلاب فرهنگی و پیروزی جنگ تحمیلی نیز نقش‌آفرین عمل کرده است و بر همین اساس چندین دانشجوی شهید تقدیم این آب و خاک کرده است.

وی ادامه داد: بدون تردید دانشگاهی اثرگذار است که در خدمت جامعه بوده و نقش خود را در مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پررنگ‌تر کند و دانشگاه تهران به عنوان مادر دانشگاه های کشور توانسته در این میان نقش خود را به خوبی ایفا کند.

نقش دانشگاه تهران در هشت سال دفاع مقدس

در همین راستا مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران در خصوص نقش این دانشگاه در هشت سال دفاع مقدس گفت:حماسه هشت سال دفاع مقدس نشان داده است هر گاه تفکر بسیجی گفتمان غالب انقلاب را تشکیل داده هیچ نیرویی یارای شکست ما را نداشته است.

وی ادامه داد: از آنجايی كه دانشگاه به عنوان يكی از مراكز ايجاد حركت و شكل‌دهی به تصورات و باورهای افكار عمومی هر جامعه‌ای بوده و حضرت امام خمينی(ره) نيز در پيشبرد نهضت الهی و پيروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند.

سرسنگی عنوان کرد: طبيعی است كه حضور دانشجویان و اقشار دانشگاهی در عرصه نبرد مستقيم با دشمنان عراقی و نيز خلاقيت‌های آنان در مديريت همه‌جانبه جنگ، تأثير بسزايی در ناكارآمد ساختن نيروهای مسلح عراق و حاميان آن بر جای گذاشته است.

در واقع يكی از حوزه‌های تأثيرگذار در دوران هشت سال دفاع‌ مقدس، دانشگاه و نقش‌آفرينی و بالندگی عنصر دانشجو بوده است و برخورداری نيروهای رزمنده از چنين پشتوانه‌ای آثار و بركات زيادی در نحوه پيشبرد و مديريت جنگ داشته است.

بی شک این شهدای دانشجو بودند که توانستند در زمان جنگ با تدبیری مدبرانه و حضوری پررنگ مدیریت کنند، اما دغدغه اصلی و مهم آنان چگونگی تداوم راه انقلاب اسلامی و بالندگی حركت بود كه با محوريت و زحمات رهبر کبیر انقلاب شكل گرفته بود.

چنین جوانانی بودند که از سطح جامعه رشد و به دانشگاه انسان‌سازی جنگ می‌ رفتند و فرماندهانی جان‌ برکف و مخلص تحویل می گرفتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار