وزیر کار گفت: باید اقدامی انجام دهیم تا محصولات روستایی ما در بازارهای جهانی ورود کنند.

محصولات روستایی باید در بازارهای جهانی وارد شود/ مشکلات روستاییان باید از نگاه وزارتخانه‌های مختلف بررسی شودبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر که امروز شنبه( 15 مهر ) در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: روستاها همواره سران اقتصادی کشور بودند اما در صد سال گذشته جامعه روستایی دچار مشکل شده است.

وی افزود: از دهه 40 تا به امروز برای توسعه روستایی سیاست‌گذاری‌هایی انجام شده است و با توجه به این که 21 میلیون جمعیت روستایی داریم اما همچنان مشکلات روستا و روستایی پابرجاست.

ربیعی ادامه داد: اساس سیاست‌گذاری‌های سال 42 مربوط به اعمال تغییر در زندگی روستاییان بود با این وجود چالش‌های زیادی برای روستاییان وجود دارد و هر مسئولی از دید وزارتخانه خودش باید مسائل این حوزه را مطرح و بررسی کند.

وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بعد از سال‌ها انجام سیاست‌گذاری برای روستاییان بحث ماندگاری در روستا هنوز مطرح است و پدیده مهاجرت نسل سوم به چشم می‌خورد متأسفانه این مسائل ناشی از دیده نشدن بخش‌های مهم در سیاست گذاری است.

وی اضافه کرد: بعد از انقلاب روستا خواستگاه انقلابی ها بود اما همچنان سیاست گذاری ما در این حوزه دچار مشکل است.

ربیعی ادامه داد: وزارت کار دفترچه بیمه درمانی روستاییان را تا 40 برابر افزایش داده و تکنولوژی ICT هم روز به روز در حال پیشرفت برای روستاییان است، متأسفانه مشکل ما در حوزه اقتصادی است و باید آن را به استراتژی تبدیل کنیم تا بتوانیم در مشکلات فائق آییم.

وزیر کار و رفاه اجتماعی یادآور شد:‌ توسعه نیافتن صنایع کوچک در روستاها از جمله مسائلی است که در استراتژی ما به آن توجه نشده است همچنین باید بدانیم که اقتصاد روستا تنها آب و خاک آن نیست بلکه باید به سمت صنایع خرد و کوچک روستاها پیش برویم.

وی با اشاره به ارائه وام و تسهیلات به روستاییان گفت: ما وام‌هایی برای ایجاد اشتغال به روستاییان ارائه دادیم اما اهداف این طرح به خوبی مشخص نبود و تنها با انجام این کار روستاییان را بدهکار کردیم.

ربیعی با بیان اینکه روستا باید کانون رشد صنایع خرد باشد، گفت: وجود صنایعی همچون فولاد، پتروشیمی و سیمان در روستا ضرورت دارد اما این صنایع در زندگی روستاییان تغییری ایجاد نکرده است، لذا معتقدم یک روستا باید با صنعت خرد و کوچک شناخته شود.

وزیر کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: روستا علاوه بر صنعت کشاورزی که آب و خاک فشار نیاورد باید دارای صنعتی مهم و استراتژیک هم باشد چراکه نمی‌توان برنامه جامعی برای همه روستاها در نظر گرفت، بنابراین باید به سوی کشاورزی و آبیاری مدرن حرکت کنیم تا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم البته در این زمینه وزارت کار با وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی و هماهنگی‌های خاصی را در نظر دارد.

وی با تأکید بر این که موضوع گردشگری، آی‌سی‌تی و حمل و نقل باید در روستا به عنوان مکمل وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در تعاونی روستایی عملکرد نسبتا موفق عمل کرده‌ایم و باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که پیشرفت روستایی‌ها در حوزه تعاونی روستایی حاصل می‌شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: تعاونی روستایی باید زنجیره‌ای شود همچنین برنامه تعاونی‌ها باید بر اساس استراتژی‌های جدید شکل بگیرد که البته این مهم از جمله اقدامات وزارتخانه کار و رفاه اجتماعی است.

وزیر کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: متأسفانه اجناس و زیورآلات روستاهای چینی در بازار ما به چشم می‌خورد، بنابراین باید اقدامی انجام دهیم که محصولات روستایی ما در بازارهای جهانی ورود کند، اگر تغییراتی در سیاست اقتصادی کردن روستاها اعمال کنیم مشکلات روستا و روستاییان مرتفع می‌شود.

وی بیان داشت: در برنامه توسعه روستایی تمام استان‌ها، شهرها و روستاها برش خوردند و برنامه‌ای را برای توسعه آنها در نظر گرفتیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار