رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به اظهارات معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌ها درباره ایجاد ناقص سامانه‌ای برای واگذاری طرح‌های عمرانی واکنش تندی نشان داد.

واکنش نوبخت به اظهارات معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌ها/ لاریجانی:بخش خصوصی می‌تواند از صندوق وام بگیردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در صحن علنی امروز (یکشنبه، 16 مهر ماه)  پس از استماع نظرات مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام گفت: اگر کسی بگوید که دولت اراده کافی برای واگذاری پروژه‌های عمرانی و اجرای آن‌ها ندارد، اشتباه است. قوه مجریه با مشکلات زیادی روبروست، در این موضوع بحث نکنید که اراده قوه مجریه و سایر قوا در واگذاری‌ها کم است.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که آیا دولت و مجلس به درستی وظایف خود را برای واگذاری پروژه‌های عمرانی انجام داده‌اند یا خیر؟ در این موارد می‌توانیم با هم مناقشه کنیم. در رابطه با مجلس بنده قدردانی می‌کنم در مواد مختلف قانون، مجلس ظرفیت‌هایی را برای واگذاری طرح‌ها ایجاد کرد. البته کار انجام شده، لازم، ولی ناکافی است.

نوبخت تصریح کرد: به طور مثال در ماده قانون بودجه که قرار بود اعتبارات مندرج در قانون به صورت اهرمی عمل شود، ۲۵ درصد سهم دولت، ۲۰ درصد پیمانکار و شریک خصوصی و ۵۵ درصد بانک به صورت تسهیلات بدهد، پیشنهاد ما در قانون این بود که شما صندوق توسعه ملی را نیز در این کار مشارکت دهید که تسهیلات لازم را به بخش خصوصی بدهد؛ بخصوص اینکه در بودجه سال ۹۷، شما ۱۶ هزار میلیارد تومان از منابع نفت را با افزایش سهم صندوق به ۳۰ درصد، به صندوق اختصاص دادید. حالا که این همه پول ما از دست دولت خارج می‌شود، به نوعی آن را درگیر اجرای طرح‌های عمرانی کنید که علی‌رغم تأکید دولت، این موضوع مورد تائید مجلس قرار نگرفت.

در ادامه لاریجانی خطاب به وی گفت: صندوق مانعی ندارد، بخش خصوصی می‌تواند از صندوق وام بگیرد.

نوبخت همچنین تصریح کرد: مانعی وجود دارد، شما در قانون اجازه داده‌اید که به صورت ارزی از تسهیلات استفاده شود و اگر به صورت ریالی بخواهند استفاده کنند، باید ۱۰ درصد به بخش تولید و ۱۰ درصد به بخش کشاورزی اختصاص یابد، اما طرح‌های عمرانی زیرمجموعه بخش صنعت و کشاورزی نیست.

رئیس مجلس در پاسخ به وی افزود: صنعت جزو عمران است، اشکالی ندارد.

نوبخت اظهار کرد: شما می‌فرمایید که پول صندوق توسعه ملی مال بخش خصوصی است، اما در قانون اعلام کردید که باید تسهیلات به صورت ارزی پرداخت شود و اگر بخواهد به صورت ریالی پرداخت شود، ۱۰ درصد به بخش‌های تولیدی صنعتی و ۱۰ درصد به بخش تولیدی کشاورزی اختصاص یابد.

وی ادامه داد: به همین دلیل برای اختصاص ۱.۵ میلیارد به طرح اشتغال روستایی، مراحل و مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: برای اختصاص منابع صندوق به طرح‌های عمرانی، نیازمند کسب اجازه قانونی هستیم؛ البته بنده در جایگاه گله‌گذاری نیستم، چون مجلس با ما همکاری‌های زیادی کرد. اما ما به مجوز قانونی برای برداشت از صندوق نیاز داریم.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌ها گفت: اینجا حرف‌هایی زده می‌شود از سوی معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌ها، اگر نمایندگان حرف بزنند، دارای اختیارات قانونی هستند، اما اگر معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌ها اظهارات نادرستی را بیان کند، نمی‌تواند از آزادی‌های اصل ۸۵ که نمایندگان آزاد هستند هر مطلبی را بیان کنند، استفاده کند.

وی ادامه داد: دو سایت در مورد واگذاری‌ها وجود دارد؛ سایت اصلی ما سایت PVB است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از لاریجانی خواست همین الان به سه نفر از نمایندگان مأموریت دهد تا پشت مانیتور بنشینند و این سایت را بیاورند و ببینند که همه اطلاعات در آن کامل است، چرا یک کارشناس اعلام می‌کند سایت نصفه و نیمه‌ای ایجاد شده است. همچنین سایت دیگری هم ایجاد شده است. برای ایجاد چنین سایتی باید پیمانکار بیاوریم تائید صلاحیت شود. همه این موارد نیازمند دستورالعمل بود که در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و با فراخوان دانشگاهیان و دستگاه‌های اجرایی، ۲۲ هزار نفر ساعت وقت گذاشتیم تا بتوانیم این موارد را کامل و اصلاح کنیم تا ۴۱۳۱ پروژه‌ای که شما می‌فرمایید کم است را واگذار کنیم؛ ما از خدایمان است که ۶۵ هزار طرح را واگذار کنیم، اما چه کسی می‌آید این‌ها را بخرد؟ اینجا جلسه غیرعلنی نیست که برخی دوستان مطالبی را بیان کردند که پیمانکاران به صورت آنلاین آن را بشنوند.

نوبخت تصریح کرد: دولت مصمم است پروژه‌های عمرانی را واگذار کند، رئیس دستگاه‌های اجرایی واهمه دارند برای واگذاری پروژه‌های عمرانی از الان رؤسای دستگاه‌ها متهم به وادادگی هستند؛ می‌گویند چرا الان واگذار کنیم که بعد دستگاه‌های نظارتی ما را احضار کنند که این پروژه‌ای که واگذار کردید، رانت داده‌اید؛ باید به مدیران دستگاه‌های اجرایی کمک کرد.

وی اظهار کرد: غیر از اراده سازمان، دولت و اراده همین کارشناسان جزئی که می‌ترسند فردا مورد مأخذه قرار گیرند، باید یک نفر هم متقاضی این طرح‌ها باشد. البته ما معتقدیم هر کسی بیاید، ضرر نمی‌کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: برخی افراد در بخش خصوصی حاضرند ورود کنند، به همین جهت مناسب‌ترین روشی که تا الان امکان واگذاری‌ها را برای دولت فراهم می‌کند، مشارکت عمومی و خصوصی است که با عنوان سایت PVB هم آن را آورده‌ایم؛ برای مشارکت باید به پیمانکاران کمک کرد. برخی از این طرح‌های عمرانی دارای توجیه اقتصادی برای اینکه کسی آن را بخرد، وجود ندارد؛ بخش خصوصی محاسبه دارد. باید آستانه تحمل خود را برای سود بردن بخش خصوصی از طرح‌های عمرانی بالا ببریم. همه ما انتظار داریم که پیمانکاران در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی پس از اینکه سود بردند، کار‌هایی را برای نهاد‌های فرهنگی و اجتماعی قرار دهند.

نوبخت گفت: باید سلسله‌ای امتیازات برای ورود به بخش خصوصی ایجاد کنیم.

وی خطاب به لاریجانی اذعان داشت: شما همیشه برای حل و فصل مشکلات کشور به دولت کمک می‌کردید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: برخلاف میل دولت تا الان انگیزه کافی برای بخش خصوصی جهت خرید پروژه‌های عمرانی ایجاد نشده است؛ مواردی وجود دارد که بخش خصوصی آمادگی داشتند

نوبخت خطاب به نمایندگان تأکید کرد: همه دغدغه‌های شما دغدغه‌های دولت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۴۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
حقوق نجومی بگیران دقیقا چقدر حقوق میگیرند؟
آخرین اخبار