مدیر یادگیری یک موسسه آموزشی گفت: یکی از ضعف‌های آموزش و پرورش‌ زنگ‌های‌ هنر است و آموزش هنر در مدارس جدی گرفته نمی‌شود.

زنگ هنر، بزرگ‌ترین نقطه ضعف آموزش پرورش استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  النا‌ز فطیرخورانی‌ مدیر یادگیری یک موسسه آموزشی گفت: یکی از ضعف‌های آموزش و پرورش‌ زنگ‌های‌ هنر است. آموزش هنر در مدارس اصلاً جدی گرفته نمی‌شود. به همین منظور ما در این مؤسسه‌  12 سال جشنواره‌ پروژه‌های دانش‌آموزی را برگزار کردیم‌ که طی آن میزبان‌ 6 هزار دانش‌آموز‌ از سراسر کشور بودیم‌ در طی این 12 سال متوجه شدیم‌ یکی از نقاط ضعف‌ دانش‌آموزان ناتوانی‌ آنها در اجرای آن چیزی است که در ذهنشان‌ می‌گذرد.

وی افزود: برای مثال‌ آنها توانایی شبیه‌سازی 3 بعدی را نداشتند و در زمینه خلاقیت‌ کاملاً ضعیف‌ بودند به همین منظور جشنواره‌ای را مختص‌ کودکان ابتدایی طرح‌ریزی کردیم‌. چندین سال روی این موضوع فکر شد و در پایان  بر اساس 4 مهارت این طرح را آغاز کردیم.1- مهارت نقاشی و رنگ‌آمیزی، 2- مهارت تا کردن یا اوریگامی‌، 3- مهارت برش و حجم‌سازی و 4- مهارت زیبا نوشتن تحریری‌. هر یک از مهارت‌های فوق به تنهایی بخشی از توانایی کودکان را فعال می‌کند و خروجی مجموع آنها به عنوان خلاقیت‌ نهفته عیان‌ می‌گردد. این طرح در دومین سال خود مختص رده سنی 6 تا 12 سال است‌ و اهداف برگزاری آن کیفیت‌ بخشیدن به فرآیند آموزش هنر‌ و پرورش خلاقیت با استفاده از تکنیک‌های هنر، خلاقیت و تولید آثار هنری خلاقانه و مطلوب، شناسایی استعدادهای بالقوه  دانش‌آموزان و تقویت مهارت نقاشی و رنگ‌آمیزی‌ و دیگر مهارت‌هاست که این مهارت‌ها با هدف تولید آثار خلاقانه است.

رونمایی از کتاب در جشنواره هنر و خلاقیت

فطیر‌خورانی در ادامه افزود: ما در این طرح از کتاب‌هایی هم رو‌نمایی کردیم‌ مانند کتاب 7 خان‌ زیبانویسی‌ یا آموزش تصویری هنر که هر دو اثر از رضا تبریزی است. به طور کلی این طرح‌ها با آثار تبریزی آغاز شد. از نویسندگان زیادی هم نظیر رحماندوست‌ در ایده‌پردازی بهره گرفتیم. هدف این طرح به طور کلی تبدیل ایده به مهارت و تبدیل مهارت به پروژه‌ است. در این طرح آموزش بر مبنای پژوهش و پروژه‌ محور خواهد بود نه معلم‌محور.

 وی در ادامه افزود: تفاوت این طرح با دیگر پروژه‌ها قابلیت‌ مجازی بودن آن است ما در سایت Honare madreseh.com تمام پروژه‌ را بارگذاری‌ کردیم و در هر قسمت سایت‌ یکی از مهارت‌ها کامل توضیح داده شده است. برای مثال در بخشی از سایت 250 طرح اوریگامی‌ را گذاشته‌ایم این سایت هفته کودک سال گذشته راه‌اندازی شده و به نظر می‌رسد امسال در این دوره شاهد استقبال بیشتر کودکان باشیم. (من، هنر، ایران) نام  جشنواره سال گذشته بود که حدود 2 هزار اثر شرکت کردند، 1200 اثر انتخاب شد و بین آنها 30 طرح برگزیده گردید. امسال هم این دوره از ابتدای هفته کودک اجرا شده و تا پایان بهمن ماه سال 96 ادامه خواهد یافت. موضوع آثار باید حتماً به صورت فیزیکی تا پایان بهمن ماه برای این مؤسسه ارسال شود.

 مدیر مرکز یادگیری مؤسسه آموزشی در خصوص این سؤال که این طرح تا چه میزان‌  سراسر کشور را در بر می‌گیرد، اظهار داشت: طرح به صورت اینترنتی‌ اجرا‌ می‌شود بدین منظور ما حتی اینترنت موسسه را در اختیار دوستان قرار دادیم‌ در صورت لزوم همه این نرم‌افزارها‌ هم به صورت DVD ارسال خواهد شد. ما در جشنواره دانش‌آموزی در طی 12 سال با تجربه زیادی که داشتیم می‌توانیم پوشش لازم را داشته باشیم‌ ضمناً در زمان اختتامیه‌ این جشنواره برای کودکان شهرستانی خوابگاه‌ هم مهیا‌ می‌شود موضوعات خاصی هم برای این دوره انتخاب کردیم که موضوع جشنواره مختص‌ یک منطقه نباشد.

امضای تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش برای به کارگیری طرح هنر و خلاقیت

 فطیرخورانی‌ یکی از ضعف‌های آموزش و پرورش را زنگ هنر دانست و افزود: آموزش هنر در مدارس جدی گرفته نمی‌شود این طرح کمکی برای زنگ‌های هنر مدارس است‌ جامعیت‌ طرح طوری‌ است که تمامی خلاقیت‌ها را در برمی‌گیرد بدین منظور ما تفاهم‌نامه‌ای با مدارس آموزش و پرورش شهر تهران داشتیم که طی آن‌ یک دوره تربیت‌ مربی برگزار شد تا به معلمین‌ آموزش دهیم تا بچه‌ها با خلاقیت‌ خودشان کار کنند.

 وی در ادامه افزود: حدود 100 مدرسه از تهران در این طرح شرکت‌ کرده‌اند ولی در سایر‌ شهرستان‌ها پژوهش‌سراها بیشتر مؤثر بوده‌اند. ما هنوز در شهرستان‌ها در زمینه ارتباط با آموزش و پرورش هر استان ضعف‌ داریم‌ و در تلاشیم این طرح نیز مانند  جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی‌ به صورت استانی داوری بشود‌.

 فطیرخورانی گفت: تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری‌ها به امضا رسید که ما شاهد مشارکت سراهای‌ محله هم در این طرح خواهیم بود. همانطور که می‌دانید‌ مراکز آموزشی صرفاً زیر‌مجموعه وزارت آموزش و پرورش نیستند ما از هر ارگانی استقبال می‌کنیم.

 مدیر این مرکز یادگیری در پایان از سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها هم خواست تا در این طرح مشارکت کنند.

 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۲۲:۲۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
با سلام شما یه نقطه قوت آموزش و پرورش را بگو وقتی که معلم ورزش را از مدارس می گیرن و مدیر و معاون باید بروند سر کلاس !وقتی از مدارس معلم کم می کنن تا به قول خودشان صرفه جویی کنن و مدیر و معاون بروند جاش سر کلاس!وقتی مدارس ابتدایی نه مشاور دارند و نه مربی بهداشت و فقط بخشنامه میشود رابط معرفی کن اونم رابطی که اصلا کارش اینا نیست و فقط صوری اسمش هست!! با این اوضاع به نظرم شما دنبال یه نقطه قوت باشی راحت تری!!!!
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۲۲:۲۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
با سلام شما یه نقطه قوت آموزش و پرورش را بگو وقتی که معلم ورزش را از مدارس می گیرن و مدیر و معاون باید بروند سر کلاس !وقتی از مدارس معلم کم می کنن تا به قول خودشان صرفه جویی کنن و مدیر و معاون بروند جاش سر کلاس!وقتی مدارس ابتدایی نه مشاور دارند و نه مربی بهداشت و فقط بخشنامه میشود رابط معرفی کن اونم رابطی که اصلا کارش اینا نیست و فقط صوری اسمش هست!! با این اوضاع به نظرم شما دنبال یه نقطه قوت باشی راحت تری!!!!
آخرین اخبار