گونه جانوری در معرض انقراض «خروس کولی دشتی» در تالاب بین المللی گندمان استان چهارمحال و بختیاری مشاهده شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده گونه جانوری در معرض انقراض «خروس کولی دشتی» یا خروس کولی اجتماعی با نام علمی Vanellus gregarius برای اولین بار در تالاب بین المللی گندمان این استان خبر داد.

وی ایجاد شرایط مناسب در این تالاب را، همچنین خشکسالی‌های اخیر و خشک شدن برخی تالاب‌ها را از عوامل مشاهده این پرنده در تالاب گندمان دانست و گفت: از آنجایی که این گونه با برخی گونه‌های دیگر پرندگان وابستگی بیشتری دارد، احتمال مشاهده گونه‌های دیگر در این تالاب ارزشمند، دور از انتظار نیست.

احمدی افزود: مشاهده این گونه با اهمیت و در خطر انقراض در تالاب گندمان نشان دهنده ارزش زیستگاهی این تالاب است.

وی اضافه کرد: این گونه به علت کاهش بسیار چشمگیر جمعیتش از طرف سازمان محیط زیست جهانی (IUCN) در طبقه بحرانی CR قرارگرفته است.

احمدی ادامه داد: این پرنده دارای بدنی نسبتاً درشت و پا‌هایی دراز است و رنگ بدنش از دور خاکستری مایل به صورتی به چشم می‌خورد.

وی گفت: این پرنده در ایران، در فصل زمستان به صورت مهاجر عبوری در نواحی دریای خزر، شمال غربی کشور و همچنین جنوب کشور در کرانه‌های خلیج فارس دیده شده است.

تالاب بین المللی گندمان با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

انتهای پیام/ن

گونه جانوری خروس کولی دشتی مشاهده شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار