برای نخستین بار ، هزار گونه گیاهان دارویی برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، اقتصادی و دارویی طی نیمه نخست امسال در گناباد شناسایی و جمع آوری شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛دکتر علی محمدپور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد در مراسم افتتاح هرباریوم نگهداری گیاهان دارویی گناباد گفت: مرکز رشد گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی گناباد طرح جمع آوری و شناسایی گیاهان دارویی را با همکاری گروه آموزشی گیاهان دارویی مجتمع آموزش عالی، اداره منبع طبیعی، محیط زیست و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی گناباد در قالب تفاهم نامه همکاری با دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد اجرا کرد.

وی افزود: در این طرح از ۱۱۱ نقطه گناباد که از نظر اقلیم، ارتفاع، شرایط خاک و ویژگی‌های رویشی گیاه مشابهت داشتند در ۲ نوبت بهار و فصل رویش اولیه و در ابتدای مهرماه و پاییز زمان بذرگیری گیاهان دارویی بیش از یک هزار گونه گیاهی شناسایی و جمع آوری شد.

وی گفت: این گونه‌ها بعد از آنکه با روش‌های علمی خشک، پرس و شناسنامه دار شدند در قالب یک هرباریوم گیاهان دارویی نگهداری می‌شوند.

دکتر محمد پور جلوگیری از انقراض و تخریب گونه‌های گیاهان دارویی، استفاده از ظرفیت این گیاهان برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و اصلاح نوع کشت و افزایش سطح زیر کشت را از جمله اهداف این طرح ذکر کرد.

وی افزود: با توجه به قابلیت‌های خوب گناباد از نظر تنوع و کیفیت گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی و منطقه، این فعالیت پژوهشی سرآغاز تحول اساسی در صنایع تبدیلی و افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی و نقش آفرینی آن در اقتصاد منطقه به شمار می‌رود.

انتهای پیام: ح. ت.


افتتاح هرباریوم گیاهان دارویی در گناباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.