معاونت سلامت روان وزارت بهداشت گفت: اگر افراد از کار خود رضایت داشته باشند، پیچیدگی بیشتر شغلشان میزان راندمان کاری را افزایش می‌دهد.

پیچیدگی کار به شرط رضایت سبب افزایش بازدهیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاجبی قائم مقام معاونت سلامت روان وزارت بهداشت در نشست خبرى هفته سلامت روان كه در اين وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: هفته بهداشت روان از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه و همزمان با روز جهانی بهداشت روان که مصادف با ۱۸ مهر ماه بوده در کشورمان برگزار می شود. قدمت هفته سلامت روان در کشور زیاد است و ما مطابق هر سال به مناسبت هفته سلامت روان برنامه هایی داریم که در این راستا شعار سازمان بهداشت جهانی ملاک کار ما است.

وی بیان کرد: سلامت روان در محیط کار شعار امسال سازمان بهداشت است و در همین راستا هر روز به یک اسمی نامگذاری شده تا دنیا و به خصوص کشورمان در این حوزه فعالیت هایی انجام دهد. نیروی کار سالم جامعه سالم ، پیشگیری از تبعیض و استیگما در محیط کار، محیط کار دوستدار سلامت روان، مدیریت استرس در محیط کار، سبک زندگی و سلامت روانی در محیط کار، نقش کارفرما در سلامت روان محیط کار ، رویکرد جامعه نگر در سلامت روان محیط کار اسامی روزهای هفته سلامت روانی است.

حاجبی ادامه داد: موسساتی که در حوزه کار هستند بر سلامت کار تاکید ویژه‌ای دارند زیرا سلامت روان در محیط کار رضایتمندی را بیشتر می کند. هرچه کار پیچیده تر باشد راندمان کاری و بازدهی آن بیشتر است و اگر فرد از کارش رضایت داشته بهره وری آن بیشتر می شود.

وی ادامه داد: در معاونت بهداشت مرکزی تحت عنوان سلامت محیط کار داریم و افراد آن در محیط کار نفوذ دارند و اگر گزارشی در خصوص سلامت محیط کار به این معاونت برسد سریعا به طور جدی برخورد می‌شود.

 

12.7 درصد مردم ایران افسرده و 15.6 درصد دچار اختلالات روانی هستند

حاجبی افزود: در کشورمان ۱۲.۷ درصد از افراد مبتلا به افسردگی و ۱۵.۶ مبتلا به اختلالات اضطرابی هستند. که در کشور آمریکا ۲۶.۳ درصد از مردم در معرض اختلالات روانی و ۱۲ درصد نیز دارای اختلالات روانی هستند.

حاجبی عنوان کرد: وزارت بهداشت 2 نوع رویکرد در قبال سلامت روان کار دارد که طی آن از بروز مشکلات روان شناختی پیشگیری شود و ما در مرحله بعدی مدیریت استرس شغلی را باید کاهش دهیم.

وی ادامه داد: ۶۷.۴ درصد از بیماران که نیازمند دریافت خدمات روان پزشکی هستند به دلیل نبود امکانات و پول به پزشک مراجعه نمی‌کنند بلکه این افراد معتقدند که بیماری خود به خود خوب می شود و این مسئله نشاندهنده ضعف در آموزش جامعه است.

حاجبی تصریح کرد: ما باید سطح سلامت روان مردم را افزایش دهیم و بیمه ها باید خدمات را تحت پوشش بیشتری قرار دهند. هر دستگاهی بودجه خاصی دارد که باید از این پول بخشی را به سلامت روان اختصاص دهد.

وی  اضافه کرد: متاسفانه اگر فردی در خانه دچار مشکلات روانی شود در مهمانی‌ها و یا مراسم خاستگاری او را پنهان می کنند که این مسئله نشان دهنده ضعف آموزش است. ما وظیفه داریم در آموزش پرورش کمک کنیم و این وزارتخانه مسئول سلامت فرزندان نیز هست و باید در این راستا حرکت کند.

حاجبی افزود: در هیچ جای دنیا استاندارد خدمت وجود ندارد و افراد باید در محیط کار ۱۶ ساعت آموزش‌های زندگی را ببینند.

 

انقلاب بزرگ در حوزه سلامت روان با طرح تحول سلامت

در ادامه مراسم اسدی‌ معاون دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، گفت: طرح تحول یک انقلاب بزرگ در حوزه سلامت روان ایجاد کرد به طوری که طی 2 سال هزار و 400 نفر در این مسند‌ ارزشمند مشغول به فعالیت شده و طبق برنامه پنجم و ششم‌ توسعه خدمات سلامت‌ به وسیله‌ بسته‌های خدمتی ارائه‌ شد و تمامی گروه‌های سنی می‌توانند از این بسته‌ استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ادغام‌ سلامت روان در PHC سبب توانمندسازی‌ در نظام شبکه سلامت شده و زیرساخت‌های این حوزه بهبود‌ پیدا کرده است گفت: خدمات سلامت روانی در نظام سلامت کشور ادغام شده است.

 

تدوین سند ارتقای سلامت روان کشور

اسدی‌ ادامه داد: سند ارتقای سلامت روان کشور تدوین شده و برخی از آن در شورای عالی سلامت به تصویب رسیده است، در همین راستا وزارت بهداشت برنامه‌های جامعی را هم پیش‌بینی کرده است.

وی با اشاره به انجام غربالگری‌ مشکلات روان‌شناختی‌ یادآور‌شد: این کار جدیداً انجام می‌شود و این اقدام مهم در راستای پیشگیری‌ و توانمندسازی‌ این حوزه صورت می‌گیرد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار