رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: باید نیروهایی دارای صلاحیت حرفه‌ای در دوره ابتدایی به کار گرفته شوند.

آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست/ نیروی انسانی دوره ابتدایی رو به تحلیل استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اصحاب رسانه صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در این مراسم اظهار کرد: در برنامه دوازدهم یکی از موارد جدید برای همه دوره‌ها مدیریت و سلوک خانواده است که جلسات شورای برنانه ریزی شروع شده و موضوعاتی مانند بحث خانواده، آموزش جوانان در حال ازدواج، پاسخ به سوالاتی برای تحکیم خانواده مورد توجه است تا ما را به جلو ببرد و شرط لازم برای استقرار برنامه جدید فراهم آمدن سایر زیر ساخت‌ها است و کتاب درسی شرایط لازم بوده اما کافی نیست.

وی ادامه داد: تنظیم زمان هر پنج سال یکبار انجام می شود و برنامه‌های آموزشی و حرفه‌ای معلمان نیز باید نو شده و تاکید ما در دوره ابتدایی است و مهم ترین رکن در این دوره نیروی انسانی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با انتقاد از اینکه در دوره ابتدایی نیروی انسانی روبه تحلیل رفته است، گفت: نیروهای جدید بر حسب نیاز نمی توانند شرایط را بهسازی کنند معلمان دوره ابتدایی باید از دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه‌های مشابه باشد و بسیاری دوره ابتدایی را دوره کارآموزی می دانند و موجب ناتوانی دوره ابتدایی شده است.

وی بیان کرد: وقتی آینده تعالی تربیتی کشور را جست و جو می کنیم باید از تحمیل نیروی آموزش نادیده و تربیت نشده حرفه‌ای جلوگیری شود و آموزش و پرورش را نباید با بنگاه‌های کاریابی اشتباه گرفت و معتقد هستم اگر بهسازی نیروی انسانی باشد بازده کاری افزایش می یابد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان عنوان کرد: توجه به مهارت ها، تفکر محوری و فرصت‌های یادگیری برای دانش آموزان باید بیشتر شود همچنین موقعیت‌های عمل کردن افزایش خواهد یافت و برنامه های ویژه در باید آموزش و پرورش کلید بخورد و حتی معلمان به تولید محتوا توجه داشته باشند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: باید معلمان دوره ابتدایی دارای صلاحیت، توانمندی حرفه‌ای برای این حرفه را داشته باشند این مساله نباید تنها محدود به یک دستگاه نباشد و جز نیازهای آینده کشور محسوب شوند که بعد از نیاز سنجی در برنامه ریزی آتی مورد توجه خواهد بود.

رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی بیان کرد: در سال تحصیلی 97-98 همسو سازی کتاب های درسی با برنامه درسی ملی و در راستای تحقق سند تحول نظام آموزشی به پایان می رسد.

وی افزود: بر اساس سند تحول، برنامه درسی ملی، مطالعات و ارزشیابی نهادهای پژوهشی، نظرات منتقدان، مطالعات بین‌المللی و تطبیقی انجام می‌شود و بنا به پیشنهاد این سازمان به همه دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها نامه ای ارسال شده که درخواست خود در موضوعاتی که لازم می‌دانند در کتاب های درسی مورد توجه قرار گیرد و این کار تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

محمدیان تاکید کرد: پیشنهادها باید سطح دانش عمومی را بالا برده و تنها تبلیغ یک دستگاه نباشد و نیازهای آینده کشور را نیز مورد توجه داشته باشد

چگونگی تقویت فنی و حرفه‌ای در کشور

رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی در مورد تغییرات در حوزه علوم انسانی، بیان کرد: دانش علوم انسانی از جنس ارزشی است و جهان بینی بر نوع تفکرات در علوم انسانی اثرگذار است و تعییرات کتب علوم انسانی و اسلامی شدن آن به این دلیل است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره انتقاد رئیس جمهور در مورد کتاب های درسی تصریح کرد: رئیس جمهور شاید نگاهش این است که به نقطه مطلوب نرسیده است و ما هم مدعی نیستیم به نقطه مطلوب رسیده؛ ما شعارمان هرروز بهتر از دیروز است.

وی بیان کرد : معتقدیم کتاب‌های درسی باید برای فرداها باشد و حداقل نیاز و شرایط 12 سال آینده را بر اساس مطالعات آینده‌پژوهانه در نظر بگیریم؛ کتاب درسی یک عنصر از عناصر آموزشی است؛ درس مبتنی بر آزمایش در مدرسه بدون آزمایشگاه کارآیی ندارد یا معلم با دانش 10 سال پیش نمی‌تواند کتاب جدید را به خوبی تدریس کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: مطالعات تابع جریانات سیاسی نیست و مدتهاست آموزش و پرورش در فکر تغییر است؛ مشکل فنی و حرفه‌ای مشکل فرهنگی است؛ یقه سفید و یقه آبی متفاوتند و فرهنگ کار به غلط جا افتاده که باید تغییر کند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: بعد از برنامه درسی ملی، سازمان پژوهش در حوزه کار و فناوری و مهارت‌آموزی، قدم‌هایی پیشتر از دیگران برداشتند.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که دیگران باید انجام می دادند اما خود متصدی آن شدیم، نیازسنجی کردیم و طراحی برنامه انجام دادیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: برای تقویت فنی و حرفه‌ای نهادی فرا دستگاهی می‌خواهیم و علاوه بر آن به نیروی کارآمد آموزش دهنده، تجهیزات مناسب و تغییر فرهنگ کار نیاز داریم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۶
مگه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۶ مهر ۱۳۹۶
اینجانب خانمی را میشناسم ک بدون هیچگونه تجربه قبلی و سابق تدریس و حتی مدرک تحصیلی مرتبط امسال در یکی از مدارس ابتدایی غیر انتفاعی مال تهران به عنوان معلم استخدام شده است.
آخرین اخبار