مدیرکل آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری؛

رشد موسسات آموزش عالی کشور مبتنی بر نیازهای موقت

مدیرکل آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: رشد تعداد مراکز موسسات آموزش عالی در کشور نرمال نبوده و مبتنی بر نیازهای موقت بوده و به همین دلیل برنامه درازمدت در نظر گرفته نشده است.

رشد موسسات آموزش عالی کشور مبتنی بر نیازهای موقتبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛خانم داداشیان  مدیرکل آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری،در جلسه مدیران موسسات آموزش عالی شمال غرب با بیان اینکه هم اکنون در کشور 2 هزار و 850 موسسه و دانشگاه وجود دارد گفت: این در حالی که در چین و هند تعداد موسسات آموزش عالی به ترتیب 1800 و 1600 باب است.


وی ادامه داد: هم اکنون وزارتخانه به دنبال اعمال محدودیت است ولی سیستم آموزشی بزرگ شده و نشان می دهد که وزارت علوم تضعیف شده است.


مدیرکل آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با تاکید بر احیای اقتصاد آموزش عالی گفت: در این راستا در منطقه و زیست بوم ایران باید تصویر روشنی از اقتصاد آموزش عالی غیر دولتی و مقایسه آن با دانشگاههای دولتی صورت گیرد و وزن بخش خصوصی به لحاظ کارکردی در آموزش عالی مشخص شود.


وی با اشاره به تغییر در نوع نگرش به تحصیل تصریح کرد: هم اینک اطلاعات در معرض همه افراد است و جوامع یادگیرنده در مقایسه به جوامع مدرک گرا در اولویت هستند.


وی خاطرنشان کرد: مدرک گرایی در کشور باعث شده است با وجود مظاهر توسعه، توسعه پایدار ایجاد نشود.


وی با بیان اینکه اگر بخش خصوصی در این وضعیت محصول بهتری به جامعه ارائه دهد می تواند در فضای رقابتی بهترعمل کند گفت: بهتر است در هر استان یک دانشگاه غیر انتفاعی منطبق با آیین نامه قانونمند داشته باشیم.


داداشیان با اشاره به فعالیت 14 موسسه غیر انتفاعی در تبریز، از موسسات غیر انتفاعی خواست با تجمیع و تشکیل هیات رئیسه و اعمال حاکمیت مدیریتی شرایط برد برد متناسب با ظرفیتهای واحدهای اقماری ایجاد کنند.


مدیرکل آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم با بیان اینکه آینده موسسات عالی خوب نیست گفت: وزارت علوم باید دانشگاههای معین را ایجاد کند.


وی ادامه داد: مشکلات موسسات غیر دولتی فقط بحث کمبود دانشجو نیست چرا که در فضایی که رقابت برای ارتقای کیفیت صورت می گیرد، چاره ای جز تجمیع ندارند تا برای رقابت آماده شوند.


داداشیان با بیان اینکه طرح ساماندهی موسسات غیر انتفاعی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است گفت: نیاز است که موسسات با هم اندیشی و تشکیل کارگروه، نسبت به ایجاد یک هیات رئیسه که مسائل و شرایط زیست خوب را برای همه واحدها و شبکه تامین استاد توسط هیات رئیسه تدوین کند، اقدام کنند.


وی گفت: هم اینک سازمان سنجش امکان پذیرش دانشجو بدون آزمون در موسسات غیر دولتی را نیز فراهم کرده است تا در بازار رقابت متناسب با ارباب رجوع، روش های مختلف را لحاظ کنند.


مدیرکل آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم با اشاره به اینکه می توان تحصیل را به اشتغال وصل یا دوره های حرفه ای برگزار کرد افزود : مهارت آموزی در کنار ارائه مدرک، برگزاری دوره های کوتاه مدت حرفه ای نیز می تواند در جذب دانشجو در فضای رقابتی موثر واقع شود.

انتهای پیام/خ

مدرک گرایی در کشور باعث شده است با وجود مظاهر توسعه، توسعه پایدار ایجاد نشود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.