به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، امروز( یکشنبه ) گزارش چشمانداز، رویکردها و برنامههای کلان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در شورا را ارائه کرد.
علیخانی گفت: وسعت تهران برابر با 751 کیلومتر مربع است که به طور متوسط روزانه 18 میلیون و 600 هزار سفر در این شهر انجام میشود.
وی تصریح کرد: گاهی سقف سفرهای شهر تهران به 20 میلیون می رسد و بر اساس آماری که شهرداری تهران اخیرا اعلام کرده است 11 میلیون و 300 هزار سفر، یعنی 61 درصد سفرها توسط بخش حمل و نقل عمومی شهر تهران انجام می شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر ادامه داد: سهم سفرهای شغلی روزانه 36 درصد، سفرهای دانش آموزی 16 درصد، سفرهای مختص خرید 16 درصد، سفرهای تفریحی 14 درصد و سفرهایی با عنوان «هیچ سر خانه» 18 درصد سفرهای شهر تهران را تشکیل می دهند.
علیخانی افزود: سفرهای «هیچ سر خانه» به سفرهایی گفته می شود که افراد نه در مبدأ و نه در مقصد برای این سفرها از خانه یا محل کار حرکت نمی کنند.
وی اظهار داشت: در شهر تهران هم اکنون 175 ایستگاه مترو وجود دارد و مترو با 18 درصد در سفرهای درون شهری نقش دارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: مترو در مسأله حمل و نقل شهر تهران جایگاه خاصی دارد و در حال حاضر 7 خط مترو در این شهر به مسافران خدمات ارائه می دهند.
علیخانی تاکید کرد: خطی که از آن به عنوان خط 8 مترو یاد میشود امتداد خط یک است که به فرودگاه امام خمینی و در نهایت به شهر پرند می رسد.
وی بخش اتوبوسرانی را دارای سهم 21 درصدی خواند و گفت: در حال حاضر 6270 دستگاه اتوبوس در شهر تهران اقدام به جابجایی مسافران می کنند که بخش اعظم آن شامل اتوبوس های فرسوده و در آستانه فرسودگی است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران یاد آور شد: تاکسیرانی با 7749 دستگاه تاکسی روزانه 6800 جابجایی انجام می دهد که در مجموع بیش از 1/5 میلیارد نفر توسط سازمان تاکسیرانی سفر می کنند و این سامانه سهم 15 درصدی در جابجایی مسافران دارد.
علیخانی با اشاره به موتورسیکلتها در سطح شهر تهران گفت: هم اکنون حدود 3 درصد از حمل و نقل شهری در سطح شهر تهران به وسیله موتورسیکلت انجام می شود و در مجموع 3 میلیون و صد هزار موتور سیکلت فعال در سطح شهر تهران وجود دارد ، این در حالی است که آمار موتور سیکلت های شماره شده بیش از 4 میلیون دستگاه است.
وی تصریح کرد: پایانهها و پارک سوارهای شهر تهران باید به خارج از سطح شهر منتقل شوند.
وی ادامه داد: تعداد فضای پارک حاشیهای 15 هزار فضا است و 50 هزار پارکینگ در بخش خصوصی و با مشارکت شهرداری فضای پارک مورد نیاز خودروها را تامین می کنند.
علیخانی خاطر نشان کرد: در مسأله پارک حاشیه ای شهرداری می تواند با دریافت مبلغ 2000 تومان، روزانه 24 هزار میلیارد تومان درآمد پایدار کسب کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل منابعی چون پارک حاشیه ای، سهم شهرداری تهران از فروش بنزین که موجب آلودگی هوا می شود و همچنین سهم این سازمان از جرایم ویژه تخلفات رانندگی را منابعی مناسب برای درآمد پایدار شهرداری نام برد.
انتهای پیام/