انارچینی در مازندران

پاییز این روز‌های مازندران پاییز شاخه‌های متواضع است شاخه‌هایی که از سنگینی میوه‌های بهشتی سر خم کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، پاییز این روز‌های مازندران یاقوتی است با رنگ و طعم انار.

در گوشه گوشه انارستان‌های مازنداران این روز‌ها زنان و مردان پر همتی را می‌بینی که فارغ از هر نسبت خویشاوندی به رسم همسایگی و سنت به جای مانده از پیش تاکنون وقتی وقت خودنمایی انار برسد دست در دست هم و پا همپای یکدیگر راهی انارستان‌ها می‌شوند تا دست هایشان آغوشی شود بر چیدن پوسته‌ای که یاقوت‌های سرخ و سفید را در خود گرفته است.

انار از درختچه‌های بی تکلفش جدا می‌شود همان درختچه‌هایی که بودنش تیمار چندانی نمی‌طلبد از جانب باغدار و به سال سوم که رسید محصول می‌دهد. آن قدر هم هوا خواه صاحبانش هست که تا سی سالگی ثمر می‌دهد و باغدار خوشحال از کاشتن انار
این تازه آغاز ماجرا است برای انار‌های تازه چیده شده از انارستان‌های مازندران. مسیری در پیش است که کم از هفت خوان نیست برای این یاقوت‌های سرخ و سفید ..

در گوشه گوشه حیاط‌ها و کوچه‌های شرق مازندران این روز‌ها فرصت برای تجدید دیداری دوباره فراهم آمده است آن هم به یمن آمدن انار وقتی زنان و دخترکان خانه و همسایگان گرد هم می‌آیند برای پوست گرفتن و دان کردن انار از پوسته‌های سخت سبز و سرخش. با هر ضربه‌ای که بر سر انار فرود می‌آورند دانه هایش می‌ریزد و پوسته هایش نرم و نرم‌تر تا آنجا که از یاقوت‌های سرخ و سفید تهی می‌شود.

دانه‌های انار در ظرف‌هایی بزرگ روی هم جمع می‌شوند و پس از آبکشی کردن به همراه همان میزان آب در دیگ‌هایی بزرگ به ۵ ساعتی می‌جوشند. بعد به جوش آمدن مجددا آبکشی شده و زنان با ابزار چوب مانندی به نام قلیان گوشته انار‌های پخته شده را می‌کوبند تا گوشته از مغز انار جدا شود.

باز هم این پایان کار نیست تمام این مراحل که سپری شد آب انار بی وقفه به مدت ۷ تا ده ساعت روی آتشی ملایم به هم زده می‌شوند تا ترکیبی نیمه جامد از آن حاصل شود. این همان رب انار است که بسته به نوع انار‌های مصرفی طعم‌های شیرین، ملس و ترش را دارد، اما این‌ها هم تمام فراورده‌ی انار نیستند آب انار و حتی دانه‌های تازه انار ه. نزد شمالی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد تا آنجاکه یکی از سوغات‌های خوش آب و رنگ مازندران همین فرآورده‌های حاصل از انار است. ترکیباتی که در انواع آش، خورشت، لواشک و. استفاده می‌شوند.

۲۵ رقم انار در انارستان مازندران که عمدتا در بخش شرقی مازندران پراکنده هستند کشت می‌شود. پیش بینی می‌شود از ۱۵۰۰ هکتار انارستان‌های مازندران نیز امسال ۲۰ هزار تن محصول برداشت شود محصولی که چیدنش تا نیمه‌های آبان ادامه دارد.

انتهای پیام/ع

تعاون در فصل انارچینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار