به گزارش خبرنگار گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه کلینیک در نظر دارد تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

عادتی اشتباه که مغزتان را نابود می‌کند

قند زیاد بر فاکتور نوروتروفیک مغز (BDNF) که مسئول تولید نورون‌هاست، تاثیر نامطلوب می‌گذارد. BDNF در تشکیل حافظه بلندمدت و یادگیری، نقش مهمی دارد و آسیب به آن یکی از آسیب های مهم به مغز تلقی می شود. نخوردن صبحانه، یکی از آسیب زننده‌ترین عادت ها به مغز است. تحقیقات نشان می‌دهد، دانش آموزانی که به طور منظم صبحانه می‌خورند، عملکرد بهتری در مدرسه دارند. نخوردن صبحانه، باعث کاهش قند خون می‌شود و بر عملکرد مغز تاثیر منفی می‌گذارد. مصرف زیاد فست‌فودها در رژیم غذایی بر ارتباط میان سلول های مغزی تاثیر می گذارد و تشکیل حافظه بلندمدت و کوتاه مدت را دچار مشکل می کند.

عادتی اشتباه که مغزتان را نابود می کند/2اشتباه رایج در درمان سوختگی/لنز های رنگی چطور باعث عفونت قرنیه می شوند/پروتئینی که پوست را اتوکشیده نگه می دارد
خطراتی که مصرف خودسرانه داروهای اعصاب به همراه دارد!

عوارض این داروها تخریب مغز و کاهش حافظه و عملکردهای مغزی است و از طرفی باعث کاهش قدرت عضلانی، اختلال تعادل و اختلال کبدی می‌شود.


2اشتباه رایج در درمان سوختگی

کره: بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کره در تسریع  روند درمان سوختگی  را موثر است. اما باید بدانیم کره همچون روغن، حرارت را در محل سوختگی نگه‌ می‌دارد و موجب می‌شود شدت سوختگی بیشتر شود.

سفیده تخم‌مرغ: برخی افراد معتقدند قرار دادن سفیده تخم مرغ خام روی سوختگی به درمان درد ناشی ازسوختگی کمک می‌کند اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهنده این تاثیرگذاری سفیده تخم مرغ باشد. در حقیقت احتمال اینکه سفیده تخم مرغ در پخش کردن باکتری در محل سوختگی تاثیر داشته باشد، بیشتر است.

 لنز های رنگی چطور باعث عفونت قرنیه می شوند؟

لنز های طبی منافذی دارند که قرنیه می تواند از طریق آنها تنفس کند. وقتی لنز به صورت رنگی ساخته می شود، برای یکپارچه شدن رنگ و زیبایی لنز، منافذ آن مسدود می شود و دیگر اکسیژن و هوا از آن عبور نمی کند و این خطری است که قرنیه را تهدید می‌کند. چشم حساس ترین عضو بدن انسان است و کوچکترین آسیبی به آن می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود، قبل از هر اقدامی برای زیباتر شدن، به عواقب احتمالی آن کار فکر کنیم.

عادتی اشتباه که مغزتان را نابود می کند/2اشتباه رایج در درمان سوختگی/لنز های رنگی چطور باعث عفونت قرنیه می شوند/پروتئینی که پوست را اتوکشیده نگه می دارد
صبحانه‌ای که لاغرتان می‌کند

تحقیق جدید نشان می‌دهد خوردن صبحانه سرشار از قارچ منجر به حس گرسنگی کمتر و احساس سیری بیشتر می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد جایگزین کردن قارچ به جای گوشت در برخی وعده های غذایی هم فایده غذایی دارد و هم به حس سیری بیشتر کمک می کند.

 خطرناک‌ترین عارضه ساکشن

جراحان پلاستیک تنها برای افرادی عمل ساکشن را انجام می‌دهند که با رژیم‌های غذایی و تمرینات ورزشی نتوانسته‌اند برخی چربی‌های مقاوم بدن را از بین ببرند؛ میزان این چربی‌ها کم و به صورت انباشته در قسمتی از بدن قرار دارد و برداشتن آنها از طریق ساکشن احتمال خطر کمی برای بیمار دارد. افرادی که وزن زیادی دارند و دارای میزان زیادی چربی انباشته در بدن هستند، نباید عمل ساکشن را انجام دهند زیرا خطر آمبولی چربی در آنها افزایش می‌یابد.

 میوه ای مفید برای کودکان

کیوی مانند قرص آسپرین موجب رقیق شدن خون می‌شود و از ایجاد پلاک در خون جلوگیری می‌کند. این میوه به دلیل خاصیت کاهندگی که بر سطح تری گلیسیرید دارد از غلظت خون می‌کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته‌ها جلوگیری می‌کند. جالب است بدانید که ویتامین C در کاهش علائم بیماری آسم بسیار موثر است و مطالعات نشان داده کودکانی که در هفته 5 تا 7 عدد از این میوه مصرف می‌کنند دارای علائم تنفسی کمتری نسبت به کودکانی هستند که در هفته فقط 1 عدد میل می‌کنند.

عادتی اشتباه که مغزتان را نابود می کند/2اشتباه رایج در درمان سوختگی/لنز های رنگی چطور باعث عفونت قرنیه می شوند/پروتئینی که پوست را اتوکشیده نگه می دارد
پروتئینی که پوست را اتوکشیده نگه می دارد

الاستین ماده پروتئینی است که در میان الیاف کلاژن قرار دارد و یک حالت ارتجاعی به پوست می‌دهد. فیبرهای الاستین تار و پودهای پوست هستند که در لایه دوم پوست قرار می‌گیرند و وظیفه تشکیل چارچوب یا بافت اصلی پوست را برعهده دارند که مانند تار و پودهای قالی در هم فرورفته‌اند. این فیبرها این قابایت را به پوست می دهند که در نتیجه فشار وارده تغییر شکل داده و پس از برداشتن فشار، مجددا به حالت طبیعی خود بازگردد.


گیاهی که آب بدن را تامین می کنند

کرفس از جمله موادغذایی محسوب می شود که کمترین میزان کالری را داراست به طوری که گفته می شود هر ساقه از آن فقط ۶ کالری دارد. این سبزی به دلیل داشتن مقدار زیادی آب و فیبر، حس سیری به فرد بخشیده و می تواند در کاهش اشتها و تناسب اندام موثر واقع شود. کرفس همچنین حاوی مواد مغذی فراوانی همانند ویتامین های آ، ث و کا و فولات است. بعلاوه، این سبزی به دلیل داشتن آب زیاد نقش بسیار مهمی در متعادل‌سازی اسید معده دارد به همین خاطر برای درمان رفلاکس معده و ترش‌کردن استفاده می شود.

 عادتی اشتباه که مغزتان را نابود می کند/2اشتباه رایج در درمان سوختگی/لنز های رنگی چطور باعث عفونت قرنیه می شوند/پروتئینی که پوست را اتوکشیده نگه می دارد

کپک در کمین چه غذاهایی است؟

کپک می‌تواند تقریبا در تمام غذاها رشد کند. اما برخی از انواع، بیشتر در معرض کپک زدگی هستند. غذاهای تازه با محتوای آب زیاد، بسیار مستعد کپک زدگی هستند. از سویی دیگر، نگهدارنده‌ها، احتمال رشد کپک و رشد میکروارگانیسم‌ها را کم می‌کنند. کپک فقط در غذای موجود در خانه رشد نمی‌کند، بلکه می‌تواند در پروسه‌ی تولید غذا هم ایجاد شود. مثلا در طول رشد و پرورش، برداشت محصول، ذخیره و یا فرآوری آن.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار