وزیر پیشنهادی نیرو گفت: کاهش برداشت از منابع زیرزمینی به اندازه ۸ میلیارد مکعب در دستور کار برنامه‌های ما قرار دارد.

خبر سخنرانی وزیر نیروبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت نیرو اظهار کرد: وظیفه دارم از مخالفان و موافقانم تشکر کنم که با طرح نقطه نظراتشان و نقد برنامه‌هایم مرا در مسیر پیشرفت و همکارانم را در عملیاتی کردن برنامه‌ها یاری می‌کنند.

وی ادامه داد: در طول سه هفته گذشته که از بامداد تا پاسی از شب با شما نمایندگان به صورت رسمی و غیررسمی و شرکت در کمیسیون‌ها جلساتی را داشته‌ام باید اذعان کنم که امروز مجلس به عنوان یک ظرفیت قابل ملاحظه در شناخت مسائل، تدوین راهکارها و مشارکت پذیری ارزشی قابل تحسین است.

با وجود ظرفیت‌های عظیم منابع انسانی به آینده کاملا خوشبینم

اردکانیان با اشاره به تهیه لیستی از چالش‌های کشور در حوزه آب و پساب، حوزه برق و انرژی‌های تجدیدپذیر و... ادامه داد:‌ در برابر این لیست آنچه که به عنوان فرصت‌ها و ظرفیت‌ها قابل ذکر است ظرفیت عظیم منابع انسانی بوده و بنده به هیچ عنوان ناامید نیستم بلکه کاملا امیدوار و خوشبینم.

وزیر پیشنهادی نیرو اضافه کرد: همانگونه که پدرانمان در این اقلیم خشک و نیمه خشک با طبیعت به سازگاری رسیدند و با عرضه شگفت انگیزترین پدیده آن زمان که تا امروز نیز به عنوان پایدارترین شیوه استفاده از منابع زیرزمینی آب یعنی قنات در دنیا قابل طرح است، مسائل خود را حل کردند و حتی ما قادریم با کمک یکدیگر چاره جویی کنیم.

وی بیان کرد: ما می‌توانیم در این منطقه همچون سایر بخش‌ها و سرفصل‌ها نمونه باشیم افزون بر این ظرفیت بزرگ امروز سطح بالای آگاهی، شناخت و آمادگی برای همکاری در بین نمایندگان مردم نقطه امیدبخش دیگری است.

امروز فاضلاب به عنوان آب با رنگی متفاوت در نظرگرفته می‌شود

اردکانیان به بخش‌هایی از برنامه‌ خود برای وزارتخانه متبوعش اشاره کرد و گفت: در برنامه بنده به صورت خاص به موضوع‌ ‌آب پرداخته شده است امروز در دنیا آرام آرام لفظ فاضلاب در حال طرح کردن ادبیات این بخش است چرا که فاضلاب نیز به عنوان یک منبع شناخته می‌شود امروز فاضلاب به عنوان آب با رنگی متفاوت درنظر گرفته می‌شود.

وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: ما در وزارت نیرو و شرح وظایف آن یکی از کارهای خود را دفع سالم فاضلاب می‌دانستیم امروزه باید به این واقعیت بپردازیم که فاضلاب منبع جدیدی برای ماست.

وی ادامه داد: در سرفصل آب و پساب اصلی‌ترین نقطه کار ما تدوین سریع طرح‌های آمایش سرزمین در مقیاس‌های مختلف به گونه‌ای که بر محور آب تعریف شود، ذکر شده است.

اردکانیان اظهار کرد: ما نیازمند مفاهمه در سطح سازمان دولت در قالب شورای عالی آب به عنوان یک ساز و کار قانونی هستیم، هرچقدر سطح این مفاهمه افزایش یابد آمادگی‌ها برای تدوین راهکارها و عملیاتی کردن آنها بیشتر خواهد بود.

وزیر پیشنهادی نیرو بحث توسعه شبکه تولید، جمع‌آ‌وری و پردازش آمار و اطلاعات پایه به عنوان پیش‌نیاز برنامه‌ ریزی‌های ضروری را یکی دیگر از سرفصل‌های برنامه برنامه‌اش عنوان کرد و ادامه داد: باید ساختار مدیریت آب کشور متناسب با اصول و ضرورت‌های مدیریت توأمان عرضه و تقاضا طراحی کنیم.

وی تصریح کرد: بیش از یک دهه قبل در حالی که دست اندر کار احداث سدها و سایر سازه‌های آبی بودیم، در عین حال این ضرورت که ما هرچه سریع‌تر می‌بایست به مسئله مدیریت تقاضا بپردازیم، مدنظر بود.

اردکانیان ادامه داد: هیئت وزیران در سال 83 استراتژی‌های توسعه بلند مدت منابع آب ایران را تدوین و تصویب کرد این مجموعه در قالب برنامه چهارم توسعه به تصویب مجلس وقت رسید اما به هر ترتیبی با تغییر اولویت‌ها هنوز متأسفانه بخش‌های قابل توجهی از این راهکارها نیازمند اقدام عملیات اجرایی است.

وزیر پیشنهادی نیرو اظهار کرد: ما در این برنامه تقدیمی تدوین و ارائه گزارش ملی آب را مبتنی بر داده‌های قابل اعتماد، آسیب‌ شناسی وضعیت فعلی،چشم انداز آینده، راهکارهای تعدیل مشکلات و حرکات اصلاحی ارائه می‌کنیم.

سند جامع آب کشور را تدوین و به تصویب می‌رسانیم

وی تاکید کرد: سند جامع آب کشور را با مشارکت همه ذی نفعان تدوین و به تصویب می‌رسانیم، طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و کاهش برداشت از این منابع به میزان 8 میلیارد متر مکعب را در دستور کار خواهیم داشت.

اردکانیان بیان کرد:‌ استقرار نظام حسابداری ملی آب، اصلاح ساختار اقتصاد آب کشور و افزایش سهم بخش غیردولتی در اجرای طرح‌های تامین و توسعه تاسیسات فاضلاب جزء کارها و برنامه‌های پیشنهادی بنده است.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: سدهای در حال طراحی و ساخت بر مبنای داده‌های معتبر ایدئولوژیک، تغییرات اقلیمی، توجیه اقتصادی، ارزیابی آثار زیست محیطی و افزایش ظرفیت آب قابل تنظیم جدید مورد بازنگری قرار خواهند گرفت.

وی افزود: اولویت بندی می‌کنیم که ساخت و تکمیل طرح‌های شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی به ویژه در اراضی پایاب سدهای در دست بهره برداری به میزان 250 هزار هکتار عملیاتی شوند؛ تامین پایدار آب شرب سالم و بهداشتی مورد نیاز آحاد جامعه به ویژه در روستاها و جوامع عشایری به میزان 1200 میلیون مترمکعب با اولویت ساخت و تکمیل 550 مجتمع آبرسانی روستایی شامل 13 هزار روستا و جمعیت 6 میلیون نفر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

پروژه بهره‌گیری از فاضلاب برای آبیاری را با همکاری سازمان‌های معتبر جهانی آغاز می‌کنم

اردکانیان اظهار کرد: همان گونه که گفتم به موضوع پساب به عنوان یک منبع جدید نگاه خواهیم کرد؛ بنده این افتخار را داشته‌ام که سطح دنیا در حالی که امروز بیش از 20 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در حدود 85 کشور با فاضلاب آبیاری می‌شوند، پروژه‌ای را با همکاری آژانس‌های تخصصی ملل متحد، سازمان جهانی خار و بار و بهداشت و دانشگاه سازمان ملل متحد در مورد استفاده سالم از پساب در کشاورزی راه اندازی کنم.

وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: این پروژه در نقاط مختلف دنیا در حال اجراست و این توفیق نیز فراهم بوده که از چندی قبل در ایران هم با همکاری کارشناسان شرکت‌های مهندسی آب و فاضلاب کشور شروع به پیاده کردن این کار و ظرفیت سازی لازم برای آن کنیم؛ تنوع بخشی به سامانه‌های تولید و توزیع آب شرب و بهداشتی و بهره گیری از آب‌های غیرمتعارف که شامل آب شیرین‌کن‌ها است در برنامه تقدیمی است.

اردکانیان بیان کرد: تنوع‌بخشی به سامانه توزیع آب شرب در برنامه تقدیمی گنجانده شده و ایجاد یک طرح جامع از اولویت‌هایمان خواهد بود؛ طرح جامعی که امکانات و فرصت‌ها را به تصویر می‌کشد؛ در دوره مدیریت خود اعتقاد من این نیست که با صرف انتقال آب مسائل را حل کنم و صرف اینکه با انتقال آب در مبدا مسائل را حل کنیم درست نیست.

وزیر پیشنهادی نیرو تصریح کرد: بحث تلفات آب در شبکه‌های آب شرب و کشاورزی را مورد توجه قرار داده‌ایم، همچنین بحث آلاینده‌ها از دیگر مواردی است که مطرح است، گزارش‌ها در این باره حاکیست که هم‌اکنون به دلیل کودهای شیمیایی 11 درصد از آب کشور نیتراته و از مدار خارج شده، بنابراین رسیدگی به این موضوع ضرورت است.

اردکانیان بیان کرد: آب موجود را باید درست مصرف کنیم که این امر مستلزم بررسی دقیق و سریع این مسئله است.

وی افزود: در روزهای گذشته توفیق داشتم که به صورت مستقیم و از طریق نمایندگان مردم در جریان دغدغه‌های آب و انرژی قرار گیرم، مشکلات زیاد است و ما در بسیاری از موارد به ویژه مسئله محیط زیست توفیقی نداشته‌ایم، بنابراین باید به جد به فکر راه چاره باشیم.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: امروز صبح رئیس‌جمهور اعلام کردند مسئله آب را به سرانجام خواهیم رساند، من هم صراحتا می‌گویم که مرتکب اشتباهاتی شده‌ایم و باید به این اشتباهات پرداخت و رسیدگی قانونی لازم را انجام داد و ضروری است که با هرگونه قصور و تقصیری مانند پروژه سد گتوند برخورد شود. 75 درصد سوال نمایندگان در مورد مسئله آب بوده و مابقی به مسائل دیگر اختصاص داشته، ما هم به این مسئله ارج می‌نهیم و آن را در دستور کار جدی قرار می‌دهیم.

وی تاکید کرد: ایران در صنعت برق بسیار توانمند ظاهر شده و در منطقه هم‌اکنون رتبه نخست و در جهان رتبه چهاردهم را دارد، هرچند با بدهکاری‌هایی در این بخش مواجه هستیم.

اردکانیان بیان کرد: افزایش 5000 مگابایتی ظرفیت برق را در برنامه‌های تقدیمی خود ارائه کرده‌ام و با این اقدام سعی در جهت ایجاد اشتغال خواهم داشت، همچنین انرژی‌های تجدیدناپذیر به ویژه خورشیدی نقش تعیین‌کننده‌ای خواهند داشت.

وزیر پیشنهادی نیرو به بحث آب‌های مرزی اشاره کرد و افزود: بحث آب‌های مرزی و مشترک موضوع مهمی است و بخاطر دارید که در دوران مدیریت بنده پس از 30 سال موفق شدیم بین ایران و افغانستان و در بخش هیرمند را عملیاتی کنیم. سدی بسازیم و از آن استفاده کنیم؛ معاهدات زیادی بسته شده، اما در پروژه‌های کمی توفیق یافته‌ایم.

اردکانیان با بیان اینکه حتما انتقادات و نقطه نظرات نمایندگان را مدنظر قرار خواهم داد؛ خاطرنشان کرد: اگر این توفیق را بیابم که وزیر نیرو شوم، تعهدات خود را با تکیه بر یافته‌ها و شایستگی‌ها انجام خواهم داد، همچنین در زمینه آب و برق از نیروی بهینه استفاده خواهم کرد و به تعامل سازنده در سطحی وسیع امیدوارم.

انتهای پیام/

 

جلسه رای اعتماد به دو وزیر دولت 

رای اعتماد مجلس به اردکانیان و غلامی 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار