آغاز سرشماری از واحدهای پرورش قارچ خوراکی و صید و آبزی پروری

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان از آغاز طرح آمارگیری جامع و کشوری از فعالیت های صید و آبزی پروری و سرشماری از واحدهای پرورش دهنده قارچ خوراکی در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، داوود آقایی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار داشت: طرح آمارگیری جامع و کشوری از فعالیت های صید و آبزی پروری و سرشماری از واحدهای پرورش دهنده قارچ خوراکی از امروز 8 آبان جاری آغاز شد و تا 30 آبان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: این 2 سرشماری با همکاری 11 نفر عوامل اجرایی و با مراجعه به 451 نمونه طرح صید و آبزی پروری و 23 نمونه طرح قارچ انجام می شود.

آقایی اذعان داشت: در ایران پرورش قارچ در سال های اخیر توسعه چشمگیری یافته و در این زمینه سرمایه گذاری قابل توجهی نیز انجام شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: در خوزستان از هر نظر، زمینه لازم برای توسعه هر چه بیشتر این فعالیت وجود دارد و سرمایه گذاری در این زمینه می تواند نقش بسزایی در اشتغالزایی و صادرات غیر نفتی داشته باشد.

وی افزود: براساس نتایج این طرح پرورش دهندگان قارچ استان های تهران، البرز، قزوین به ترتیب بیش ترین میزان تولید را در کشور داشتند و این در حالی است که استان خوزستان با تولید 2 میلیون و 37 هزار و 442 کیلوگرم قارچ در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

داوود آقایی اظهار کرد: از طرف دیگر تامین پروتئین حیوانی موردنیاز کشور، از مسایلی است که همواره مورد توجه مسئولان وبرنامه ریزان کشور بوده است. از آنجا که برای توسعه فعالیت های دامداری، محدودیت ها و مشکلاتی در زمینه تامین علوفه مورد نیاز وجود دارد، بنابراین، ضرورت سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای تامین پروتئین مورد نیاز از راه های دیگر اهمیت بسیاری دارد که دراین زمینه می توان از فعالیت های صید و پرورش ماهی نام برد. استان خوزستان به دلیل موقعیت جغرافیایی دارای استعداد بالایی در فعالیت های صید و آبزی پروری دارد.

وی بیان داشت: براساس سالنامه آماری سازمان شیلات خوزستان با حدود 16 هزار نفر بیش ترین تعداد شاغلان در این بخش را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است.

آقایی در ادامه گفت: به همین منظور طرح آمارگیری جامع از فعالیت های صید و آبزی پروری برای نخستین بار در کشور و استان برای گردآوری اطلاعات آماری از مزارع پرورش ماهیان گرم آبی و سرد آبی و همچنین گرد آوری اطلاعات شناورهای صیادی به منظور محاسبه ارزش افزوده فعالیت های آبزی پروری و صید آبزیان اجرا می شود.

خوزستان به عنوان دومین استان تولید کننده آبزی پروری در کشور سالانه بین 55 تا 60 هزار تن ماهی گرمابی، حدود 800 تن ماهی سردابی و حدود 800 تا یک هزار تن میگو در خوزستان تولید می کند.

انتهای پیام/گ

سرشماری از واحدهای پرورش قارچ خوراکی و صید و آبزی پروری آغاز شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.