سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد ریال جهت خرید و واردات واکسن انسانی ضد هاری در کشور هزینه می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ حسین عرفانی رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه هجدهمین گردهمایی کشوری بیماری های زئونوز (بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان) در شهرکرد گفت: سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد ریال جهت خرید و واردات واکسن ضد هاری برای انسان در کشور هزینه می‌شود.

وی افزود: در مقطعی از سال جاری، وزارت بهداشت با کمبود واکسن انسانی هاری مواجه شد که با تشکیل کمیته‌های مرتبط و آموزش روش‌های جدید علمی برای تزریق دارو با دوز پایین، هم اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

عرفانی با بیان اینکه تا کنون به دانش تولید واکسن هاری برای انسان در ایران دست نیافته ایم اضافه کرد: واکسن حیوانی این بیماری در انیستیتو پاستور ایران تولید می‌شود و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در دهه اخیر ادامه داد: سال گذشته ۱۷۰ هزار ایرانی مورد گزش حیوانات قرار گرفتند که ۹۰ درصد آن مربوط به سگ و بیشتر سگ‌های ولگرد بود.

عرفانی بیان کرد: بیشترین آمار گزیدگی توسط سگ‌ها در استان سیستان و بلوچستان و به ویژه منطقه سیستان  ثبت شده است.

وی، پوشش ۷۵ درصدی واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار را اقدامی موثر در راستای کنترل بیماری هاری انسانی در کشور بیان و اضافه کرد: با کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و بدون صاحب از طریق روش‌های حیوان دوستانه از سوی شهرداری و دهیاری‌ها و اجرای تدابیر توسط سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد حریم و محیطی ایمن بین انسان و وحوش نیز می‌توان از حجم ابتلا به بیماری هاری تا حد قابل توجهی کاست.

عرفانی یادآور شد: هم اکنون ۷۰۰ مرکز درمانی به صورت شبانه روزی و رایگان برای خدمات درمانی و تزریق و شستشوی گزیدگی حیوانات در کشور فعال است.

هجدهمین گردهمایی کشوری بیماری‌های زئونوز با حضور ۷۰ نفر از کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و ۳۰ نفر از کارشناسان چهارمحال و بختیاری، هشتم تا دهم آبانماه جاری در سالن ابن سینای شهرکرد برگزار شد.

انتهای پیام/ز

سالانه ۲ هزار میلیارد ریال جهت واکسن انسانی ضد هاری هزینه می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار