نماینده مردم ارومیه در مجلس در نامه‌ای خطاب به وزیر نیرو و جهاد کشاورزی نوشت: ۳۰۰ هزار تن سیب زیردرختی در کنار جاده‌های آذربایجان غربی بر روی هم تلنبار شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛سیدهادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی  در نامه‌ای خطاب به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و رضا اردکانیان وزیر نیرو اظهار کرد: با توجه به شرایط دریاچه ارومیه و بحران آب موجود و مصرف بیش از حد آب توسط محصول سیب، باید وزارت جهاد کشاورزی نسبت به معرفی اقلام باغی مناسب که با مصرف آب پایین قیمت بهتری هم داشته باشند اقدام کند تا تعادل آبی در طبیعت به علاوه تعادل اقتصادی در کشاورزی حاکم شود.

وی ادامه داد: در این راستا درختانی نظیر بادام، فندق، پسته، انگور، بیدمشک، زال زالک، سماق، زیتون و زرشک می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و یا در صورت اصرار بر محصول سیب حداقل ارقام جدیدتری از این محصول مورد بررسی قرار گیرد.

متن نامه بهادری به شرح زیر است:

در سال جاری حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ تن سیب در آذربایجان‌غربی تولید شده است و این استان رتبه یک کشور در تولید سیب را دارد که متاسفانه ۲۵ درصد آن به زیر درختان ریخته و ۳۰۰ هزار تن سیب زیردرختی یا صنعتی در استان به وجود آمده که در کنار جاده‌ها تلنبار شده است.

علاوه بر حس بسیار مشمئزکننده این تصاویر موضوع از منظر آب هم بسیار بحرانی است در حال حاضر هرکیلو سیب به طور متوسط ۲۵۰ تومان توسط دولت یا کارخانجات که بین ۲۰۰ تا ۲۹۰ تومان متغیر بوده خرید می‌شود که در نتیجه حدود ۷۵ میلیارد تومان درآمد عاید کشاورزان کل استان از این محل می‌شود.

از طرف دیگر هر کیلو سیب حدود ۵۰۰ لیتر آب مصرف کرده است بنابراین سیب‌های زیردرختی ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب را مصرف کرده‌اند با این حساب سرانگشتی قیمت هر لیتر آب ۵ ریال می‌شود آیا این انصاف است؟

آیا نمی‌توان خود این آب را به فروش رساند که هر لیتر آب طبیعی امروز بیش از ۱ هزار تومان به فروش می‌رسد؟

در ادامه نامه آمده است: وقتی آب ۱ هزار تومانی به پنج تومان به فروش می‌رسد نباید به احیا دریاچه خوشبین بود تازه این محاسبه با فرض این است که کشاورز هیچ هزینه دیگری به جز پول آب ندارد، در حالی که هزینه زمین، هرس، شخم، سم، کود، برداشت، حمل و ... باید در نظر گرفته شود.

شایان ذکر است که باقی سیب‌ها یعنی ۹۰۰ هزار تن دیگر که تازه خوری می‌شود یا به سردخانه می‌رود هم وضعیت خیلی بهتری ندارد و حتی اگر فرض کنیم کیلویی یک هزار تومان توسط کشاورز فروخته شود قیمت هر لیتر آب به دو تومان می‌رسد!

چه باید کرد؟

با توجه به محاسبه سرانگشتی بالا می‌توان گفت که طبیعت از این موضوع آسیب دیده و بخشی از خشکی دریاچه به خاطر سیب است که امروز در حوزه آبریز دریاچه ارومیه حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی سیب توسعه یافته و بیش از ۱ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کنند از سوی دیگر کشاورز زحمتکش آسیب می‌بیند چرا که به ازای هر کیلو سیب مبلغ ناچیزی عایدش می‌شود.

موضوع اصلی این است که با توجه به شرایط دریاچه و بحران آب موجود و مصرف بیش از حد آب توسط این محصول غیراقتصادی باید وزارت جهاد کشاورزی نسبت به معرفی اقلام باغی مناسب که با مصرف آب پایین‌تر قیمت بهتری هم داشته باشند اقدام کند تا تعادل آبی در طبیعت به علاوه تعادل اقتصادی در کشاورزی حاکم شود.

در این راستا درختانی مانند بادام، فندق، پسته، انگور، بیدمشک، زال‌زالک، سماق، زیتون و زرشک می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و در صورت اصرار بر محصول سیب حداقل ارقام جدیدتری از این محصول مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام//ن.م

نامه نماینده مردم ارومیه به وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.