مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان عوامل زیادی از جمله گیاه کنوکارپوس، فلرهای نفتی و غیره را در تنگی نفس دخیل دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کیامرث حاجی زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در همایش آموزشی مدیریت بحران با موضوع بهداشت و درمان با بیان اینکه صنایع بزرگ باید پیوست‌های زیست محیطی را رعایت کنند گفت: به جز درخت کنوکارپوس عواملی مانند فلرهای نفتی نیز عامل آلودگی و تنگی نفس در خوزستان هستند، چراکه در شهری مانند دزفول تعداد درختان کنوکارپوس بیش تر از آبادان و خرمشهر است، اما مردم آبادان و خرمشهر بیش تر دچار تنگی نفس شدند.

وی اظهار داشت: استخراج نفت از تالاب هورالعظیم بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی موجب خشک شدن تالاب شد، در حالی که می توانستند بدون ایجاد یک کانون 10 هزار هکتاری ریز گرد، نفت را استخراج کنند.

حاجی زاده خوزستان را استانی دائم‌البحران خواند و افزود: زیرساخت های خوزستان پیش از انقلاب اسلامی ساخته شدند و در طول جنگ نیز از بین رفتند و فرسوده شدند این در حالی است که پس از آن با افزایش جمعیت استان زیرساخت‌های توسعه پیدا نکردند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان سدسازی غیرکارشناسانه بر دجله و فرات، احاطه نداشتن مسئولان عراق بر وضعیت محیط زیست کشورشان به خاطر جنگ و درگیری، نبود دستگاه های پایش و هواشناسی در عراق را از جمله عوامل موجب بروز مشکلاتی برای پایش هواشناسی خوزستان اعلام کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه حدود 5 هزار هکتار از اراضی جنوب شرق اهواز نهال کاری شده است بیان داشت: کانال آبرسانی به نقاط فوق بحرانی تا پایان آبان سال جاری احداث و آب اندازی می شود.

کیامرث حاجی زاده اذعان کرد: برخی از مسئولان نسبت به تعهدات خود در زمینه مشکلات تنفسی پایبند نبودند و حتی بعضی شرکت‌ها حاضر به تامین و تهیه ماسک هم نشدند.

ایرج نظری، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بخشی نگری را یکی از عوامل ایجاد کننده بحران های زیستی کشور دانست و گفت: مساله آب و انتقال آن یکی از عوامل مهمی است که بر محیط زیست استان تاثیر بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: سال 92 بروز مشکلات تنگی نفس در خوزستان بسیار غیر منتظره بود و آمادگی مدیریت این بحران به ویژه در بخش درمان وجود نداشت از این رو به صورت پراکنده از سوی دانشگاه کارهایی صورت پذیرفت.

نظری با بیان اینکه در همان سال آمار مشخصی از بیماران تنفسی، نوع خدمات دریافت شده و غیره وجود نداشت اظهار داشت: تلاش ما در بخش بهداشت و درمان یافتن علل اصلی این حادثه بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر اینکه مسایل زیست محیطی تک بعدی نیستند خاطرنشان کرد: تنگی نفس در خوزستان تنها یک عامل ندارد و عوامل بسیاری برای آن برشمرده شده است که در این راستا فعالیت های بسیاری در سازمان های مختلف صورت گرفت تا عوامل اصلی شناسایی شوند.

این مقام مسئول اظهار داشت: در ابتدا بسیاری درخت کنوکارپوس را متهم اولیه این اتفاق می دانستند و قصد داشتند که آن را بطور کامل ریشه کن کنند، اما مقاومت هایی در این زمینه صورت گرفت.

ایرج نظری گفت: با هرس درختان کنوکارپوس تعداد بیماران تنگی نفس کاهش چشمگیری پیدا کرد.

همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در شورای اسلامی وجود پروژه جامع برای بررسی و علت یابی مشکلات تنفسی در خوزستان را لازم دانست و اذعان داشت: نباید صحبت‌های ما به مردم القا کند که چون در فصل پاییز هستیم مشکلات تنفسی نیز به دنبال آن خواهد آمد، چرا که در همه جای دنیا با تغییر فصول مشکلات تنفسی برای مردم ایجاد می‌شود و فقط مختص خوزستان نیست.

وی گفت: چه بسا بسیاری از 26 هزار نفری که سال 92 به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند به دلیل دیدن اطرافیان و ‌القائات آنان بود.

یوسفی با اشاره به اینکه در سال های گذشته انگشت اتهام به سمت درخت کنوکارپوس بود اذعان داشت: مسئولان کشوری هم با توجه به اطلاعاتی که از استان دریافت می کردند کنوکارپوس را عامل مشکلات تنفسی می دانستند، این درحالی است که علت واحدی برای این موضوع وجود ندارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ریزگرد را یکی از مشکلات مهم خاورمیانه در قرن 21 دانست و بر عبور کمربند گرد و غبار از جنوب غرب ایران و ضرورت آمادگی برای مقابله با آن ها تاکید کرد.

این مقام مسئول شدت ریزگردهای ایجاد شده از کانون های داخلی را بیش تر دانست و با اشاره به این که منشا 30 تا 50 درصد ریزگردهای داخلی است بیان کرد: 2 سال پیش مسئولان کشوری اعلام کردند برای گرد و غبار خوزستان کاری نمی‌توان کرد، اما طی سفری که وزیر کشاورزی به خوزستان داشت گفت تا 2 سال آینده مردم خوزستان از هوای پاک بهره مند می شوند.

همایون یوسفی، آبگیری تالاب‌ها، مهار کانون‌های داخلی گرد و غبار و نهال‌کاری را از جمله کارهای موثر در مقابله با کانون های تولید کننده ریزگرد در داخل کشور عنوان کرد.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه دولت تصویب کرد که سال 96، 42 هکتار از کانون‌های بحرانی و پس از پایان برنامه ششم توسعه 350 هکتار از کانون‌های فوق بحرانی خوزستان کنترل شود.

یوسفی تصریح کرد: اگر حقابه تالاب‌ها تامین و کانون‌های داخلی مهار شوند میزان گرد و غبار در خوزستان بیش از 50 درصد کاهش پیدا می کند.

انتهای پیام/گ

تنگی نفس خوزستانی ها عوامل مختلفی دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.