مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از وجود ظرفیت لازم برای توسعه ۱۰ مخزن به تصویب رسیده در شورای عالی اقتصاد خبر داد.

نبود ظرفیت لازم برای توسعه ۱۰ مخزن نفتی که باید تا ۲ سال اینده انجام پذیردبه گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله موسوی مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در آیین اختتامیه نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان اظهار کرد: تا 2 سال آینده باید توسعه 10 مخزن مناطق نفت خیز جنوب در قالب 15 برنامه اقتصادی برنامه ریزی شده, انجام پذیرد. این مهم نیازمند بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری است که اکنون ظرفیت آن موجود نیست.

وی ادامه داد: از تمامی علاقمندان , سرمایه‌گذران و تولیدکنندگان داخلی متقاضی حضور و مشارکت در توسعه 10 مخزن برنامه ریزی شده خواستارم وارد عمل شده و پیشنهادات خود را ارایه دهند.

 مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: سرمایه‌گذاری برای توسعه 10 مخزن برنامه‌ریزی شده در استان خوزستان در سه زاویه صورت خواهد گرفت که افزایش تولید، نگهداشت تولید و رفع موانع تولید از جمله آنهاست و بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها داخلی  و بخشی دیگر خارجی خواهد بود.

 موسوی بیان کرد: توسعه باقی مخازن هم در ردیف اجرا قرار گرفته و تا پایان برنامه ششم میزان تولید نفت کشور به 5 میلیون و 200 هزار بشکه افزایش یابد.

 مدیر برنامه ریزی تزریقی نفت جنوب گفت: بازار مناطق نفت خیز جنوب بر اساس برنامه تولید 20 سال آینده، نیاز مناطق نفت خیز را برنامه ریزی می‌کند، برای اینکه تاسیسات سطح‌الارضی و تحت‌الارضی را اداره، تعمیر،‌ نگهداری ،‌ توسعه داده و به نگهداشت تولید دست یابیم به طور قطع به تعمیر و نگهداری احتیاج خواهیم داشت، از این رو این موضوع جز وظایف اصلی شرکت‌های نفتی است.

 موسوی بیان کرد: ده‌ها هزار قلم کالای صنعتی و غیرصنعتی در 150 واحد تا‌سیساتی مناطق نفت خیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که کمپر‌سورها،‌ خطوط لوله ،‌ سیستم‌های کنترل و تجهیزات درون چاهی از جمله آنهاست. تلمبه‌های اسقاطی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بود، نمونه ای از رشد و شکوفایی دانش در جهاد دانشگاهی خوزستان است، بنابراین مشارکت جوامع علمی در صنعت نفت بسیار خوشایند خواهد بود.

 وی با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به 3 میلیون بشکه نفت در مناطق نفت خیز جنوب تولید می‌شود، افزود: تولید 120 هزار بشکه میعانات گازی و تزریق 180 میلیون متر مکعب گاز از دیگر محصولات مناطق نفتی است.

 مدیر برنامه ریزی تزریقی نفت جنوب درباره تامین تجهیزات صنعت نفت، گفت: باید تا آنجا که امکان دارد صنعت نفت را همانند دوران جنگ تحمیلی و بمباران که مناطق نفت‌خیز با امکانات داخلی اداره می‌شد، مدیریت کنیم و این رویکرد در این مناطق وجود دارد.

 موسوی با تاکید بر بومی سازی رویکرد‌ها ادامه داد: باید اعتماد سازی به دانش بومی در اولویت قرار بگیرد، به همین دلیل سیستم‌های موجود در کمپرسو‌رهای ماشین‌آلات فرآیندی برای چندمین بار متوالی با وجود نبود کیفیت لازم در قطعات سازندگان داخلی از آنها خریداری شده و این به معنای اعتماد و به منظور رشد صنعت داخلی است.

 وی در خاتمه یادآور شد: این نیازمندی‌ها باید به کلیت کشور تعمیم یابد. علاوه بر این هم‌افزایی با اقتصاد مقاومتی با ید در دستور کار قرار بگیرد و یکی از راه‌های نهادینه کردن این موضوع که مورد تاکید رهبری بوده به کار‌بردن تجهیزات و ساخت داخلی است.

 انتهای پیام/

توسعه 10 مخزن مناطق نفت خیز جنوب، نیازمند  3 میلیارد دلار سرمایه گذاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار