بورد گفت: تا پایان امسال مذاکرات خود را با سایر شرکت های داخلی و خارجی برای توسعه میدان نفتی اسفندیار به نتیجه خواهیم رساند.

توسعه میدان نفتی اسفندیار تا پایان امسالبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید بورد مدیر شرکت نفتی فلات قاره در حاشیه بازدید از نهمین نمایشگاه تجهیزات تخصصی داخلی صنعت نفت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امکان تامین بیش از 70 درصد از نیاز صنایع بالادستی در داخل کشور وجود دارد و تحقق این امر نیازمند تلاش تولیدکنندگان در راستای ارتقا کیفیت و حمایت و نترس بودن مدیران ذی‌ربط دارد.

وی ادامه داد: در حوزه دریایی در سکوهای نفتی این مهم کمرنگ بوده و باید با تغییر استراتژی های خود در سطوح بالاتر , دین خود به این مسئله را ادا کرده و پا به پای تولید داخلی در حوزه خشکی , تولید پیچیده در دریا را با کیفیت به بازار عرضه کنیم.

 تا پایان امسال مذاکرات توسعه میدان اسفندیار به نتیجه می رسد

وی با بیان اینکه مذاکره مجموعه وزارت نفت با نروژی ها درباره توسعه میدان اسفندیار به دلایل فنی به نتیجه نرسید، افزود: مشکل ما در زمینه توسعه این میدان تامین سرمایه است، اما تا پایان امسال مذاکرات خود با سایر شرکت های داخلی وخارجی را در این مهم به نتیجه خواهیم رساند.

بورد اظهار کرد: توسعه میدان اسفندیار کار سختی نیست. این مسئله از نظر فنی و تخصصی شدنی امکان پذیر است و اکنون در حال مذاکره با شرکت داخلی مپنا و شرکت های خارجی همچون ژاپنی ها وکره‌ای‌ها هستیم.

مدیر عامل شرکت نفتی فلات قاره با بیان اینکه در سایه برگزاری چنین نمایشگاهی ارتباط خوبی بین تولیدکنندگان و بهره برداران به وقوع پیوسته است، افزود: امسال 260 شرکت در این نمایشگاه حضور دارند که طی بازدیدهای انجام شده، به این نتیجه رسیده ایم که توان حل بسیاری از مشکلات بالادستی صنعت نفت، توسط این شرکت ها امکان پذیر است.

وی ادامه داد: اما این شرکت ها باید با طراحی هزینه‌ی مناسب، افزایش کیفیت و طراحی زمان مناسب به افزایش قدرت رقابت با شرکت های خارجی بیافزایند، البته حمایت مسوولان امر در این زمینه امری لازم و ضروری است.

بورد گفت: هرچند کیفیت تولیدات سازندگان داخلی در قیاس با خارجی ها از قدرت رقابت صد در صدی برخوردار نیست، اما با پیگیری و تلاش بیشتر امکان رفع اشکالات وجود دارد.

مدیرعامل شرکت نفتی فلات قاره بیان کرد: 5 گرید از 6 گرید صادراتی کشور توسط شرکت نفتی فلات قاره صادر می شود و از حلقه اول تا حلقه آخر صنایع بالادستی توسط این شرکت در حال تولید است. به طور مثال انجام حفاری اکتشاف، بهره برداری، تعمیر، نگهداری، ذخیره سازی، صادرات و غیره در حال انجام است، این در شرایطی است که امر صادرات در دریا موضوع ساده ای نیست.

بورد بیان کرد: طبق قانون در مواقعی که امکان استفاده از تولید داخلی وجود دارد، اجازه استفاده از جنس خارجی مشابه امکان پذیر نیست، این موضوع علاوه بر لیست ارائه شده از سوی وزارت صنایع از جانب دولت و مجلس تصویب و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: تمامی شرکت های نفتی از جمله شرکت ملی فلات قاره، امتیازات مناسبی را برای سازندگان داخلی در نظر گرفته است به طوریکه اکثر شناورها  وسرویس های حفاری به طور عمده توسط سازندگان و شرکت های داخلی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت نفتی فلات قاره با بیان اینکه منکر گلایه شرکت های سازنده داخلی مبنی بر عدم همکاری و استفاده از تجهیزات داخلی نیستیم، گفت: استانداردهای وزارت نفت بسیار بالاست، ولی باتلاش بیشتر و ارتقای کیفیت کار و حمایت مدیران می توان بر مشکلات غلبه کرد.

بورد ادامه داد: پیمانکاران کار به شکل EPC تحویل می‌گیرند از این‌رو مسوولیت تأمین کالا نیز بر عهده آنان است. حتی در اسناد و مدارک هم قید می شود که اولویت با شرکت های داخلی است، بنابراین پیمانکاران در قبال زمان، هزینه و کیفیت به کارفرما تعهد می دهند.

 بورد در پایان گفت: در راستای گلایه شرکت های داخلی مبنی بر عدم همکاریشان و استفاده از تولیدات آنها معایبی وجود دارد. برای مثال شرکت هایی که به اسم سازنده وارد عمل می‌شوند، به واقع سازنده نیستند و یا کیفیت کالا در حد، حداقلی استانداردهای مورد نظر نیست. علاوه بر این در بعضی مواقع، زمان از جانب آنها رعایت نمی شود و پیمانکار به اعزای هر تاخیر، جریمه گزافی را باید به کارفرما پرداخت کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخباراقتصادی ، نفت ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار