کارشناس اعتیاد در مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: برنامه‌های پیشگیری و درمان اعتیاد در ایران وجود ندارد.

فقدان برنامه‌های پیشگیری و درمان اعتیاد در زندان‌های کشور/ متادون به راحتی در زندان‌ها یافت می‌شودعفت مرقاتی خویی کارشناس اعتیاد در مرکز ملی مطالعات اعتیاد در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به توزیع موادمخدر در مکان‌های متمرکز مانند زندان‌ها اظهار کرد: در رابطه با توزیع موادمخدر در اماکن متمرکز مانند زندان‌ها مطالعه کشوری و ملی انجام نشده است تا این واقعیت تلخ به شکل آمار و مستند به جامعه گزارش شود، بنابراین گزارش‌های موجود بر اساس تجربیات افراد در زندان ‌ها است.

وی ادامه داد: این حقیقت دور از ذهن نیست که مواد مخدر به طرز خاصی به زندان‌ها وارد و در این مکان‌ها توزیع می‌شود.

مرقاتی خویی در رابطه با برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد گفت: برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و درمان آن به شکلی که در جوامع موفق وجود دارد  و اجرا می‌شود در ایران صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در زندان‌های ایران از روش متادون درمانی استفاده می‌شود، افزود: ایران یکی از نمونه‌های بارز متادون درمانی در زندان‌ها است و این شیوه به عنوان روش مداخله درمانی محسوب می‌شود، اما آن چه ما مد نظر داریم، مداخلات مدون و پیشگیری در کشور است مانند توزیع وسیله‌های پیشگیری از انتقال عفونت‌های جنسی در زندان‌ها‌.

کارشناس اعتیاد در مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اشاره به تسری توزیع مواد مخدر در زندان‌ها اظهار کرد: سوالی پیش می آید اینکه چرا افراد مبتلا به اعتیاد را به زندان می‌برند؟ متادون در زندان موجود است و راه پیشگیری برای ممانعت از ورود موادمخدر و محرک به زندان‌ها وجود ندارد، لذا می‌توان گفت که سایر راه‌های پیشگیری از اعتیاد در زندان‌ها نیز بی تاثیر هستند، چراکه در جوامع مختلف در زندان‌ها وسایل پیشگیری و پاکسازی اعتیاد مانند سرنگ وجود دارد هیچ جامعه ای نتوانسته از ورود سرنگ به زندان جلوگیری کند و آمار آن را به صفر برساند.

مرقاتی خویی آموزش را یکی از راه های موثر در پیشگیری از ورود سرنگ و موادمخدر به زندان دانست و گفت: از کسی که با تیغ صورت خود را می تراشد تا کسی که در زندان با سرنگ موادمخدر تزریق می‌کند نشان دهنده آن است که پیشگیری‌های لازم در این باره به خوبی انجام نشده است، اما در حال حاضر اتاقکی کوچک در زندان‌ها تعبیه شده تا آموزش‌های لازم جهت استفاده صحیح و نحوه ضدعفونی کردن تیغ و سرنگ به زندانیان ارائه و از انتقال بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار