عسگری گفت: سال‌های زیادی را در حوزه توریسم سلامت به دلیل ضعف در انجام کارهای تیمی از دست داده‌ایم.

پیشرفت در کار تیمی، راه‌حل توسعه توریسم سلامت/  سهم ۵۰۰ میلیون دلاری هند از بیماران افغانستانیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عسگری مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان صبح امروز در مراسم روسای بیمارستان های بین الملل اظهار کرد: با توجه به پتانسیل کشور و جایگاهش در منطقه سال های زیادی را در زمینه توریسم سلامت از دست داده‌ایم.

وی بیان کرد: سطح دانش پزشکی کشور ایده‌آل است و از نظر علمی پزشکان ما شایسته هستند پس باید از این ظرفیت استفاده بهینه کنیم. اما  در کارهای تیمی ضعف‌های بزرگی داریم و نمی توانیم با سرعت امور را به انجام برسانیم.

مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان افزود: متاسفانه همین محدویت باعث شد که نتوانیم در حوزه توریسم سلامت کارهای بزرگی انجام دهیم، معتقدم ضعف ما اناجم کارهای تیمی است زیرا هر کس می‌خواهد تمام کارها را به  تنهایی انجام دهد.

عسگری عنوان کرد: امور  بیمارستانی را باید به اشخاصی کاربلد و خبره سپرد تا درفضایی آرام خدمات بهداشتی  به بیماران ارائه شود. متاسفانه مهارت‌های ارتباطی نداریم و معمولا آسان ترین راه را انتخاب می کنیم و روش منزوی شدن را در پیش می‌گیریم.

وی ادامه داد: ما انسان‌های باهوشی هستیم اما از هوش اجتماعی خود بهره نمی‌گیریم. باید بدانیم هوش اجتماعی فاصله بین دانش و عمل مارا پر می کند.  با هم افزایی و تعامل این راه را به خوبی طی می‌کنیم.

علاقه مندی کشورهای منطقه و آفریقایی برای استفاده از خدمات درمانی ایران

در ادامه مراسم اسدی لاری گفت: امروزه عرصه بزرگی در جهان به توریسم درمانی تعلق گرفته است ولی ما عملکرد ایده‌آلی در حوزه بین الملل نداشتیم.

وی بیان کرد: یکی از مهم ترین مسائل پزشکیبحث گردشگری سلامت است که در آن فاکتور دارو نقش مهمی دارد. خوشبختانه در کشورمان مسئولیت صادرات دارو  به سندیکای دارویی سپرده شد و این یکی از بهترین کارهای وزارت برای پیشرفت توریسم سلامت محسوب می شود.

اسدی لاری افزود: براساس گزارش ها ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ویزا از طرف عراق در سال صادر می‌شود که ۱۷ درصد مربوط به حوزه درمان و بهداشت است. روزی سه پرواز از کابل به دهلی وجود دارد که اکثر آن به گردشگری سلامت مربوط است. ویزای ایران ۸۰ دلار ولی ویزای هند تقریبا صفر است و افغانستان سالانه ۵۰۰ میلیون دلار برای درمان در کشور هند صرف می‌کند.

وی افزود: مردم آذربایجان شیعه هستند و رهبری تاکید ویژه‎ای به  این کشور دارند ولی در حال حاضر ۹۰ درصد گردشگری سلامت آذربایجان از ایران کاهش پیدا کرده و به سمت ترکیه رفته است و این کشور در این حوزه برای ۱۰ سال آینده برنامه ریزی کرده است.

اسدی لاری ادامه داد: قرقیزستان و ارمنستان از جمله کشورهایی هستند که علاقه دارند بیمارانش در ایران درمان شود و از دانشگاه‌های کشورمان استفاده کنند.

وی افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس، ارمنستان و اوکراین و حتی کشورهای آفریقایی می‌خواهند تا اقدامات درمانی‌شان بوسیله ایران انجام شود. در حوزه توریسم سلامت بازار گسترده‌ای وجود دارد و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: مسائل حقوقی، تعرفه ها و ساماندهی کلینیک‌ها مباحث بسیار مهمی است و واسطه‌ها و خدمات وی آی پی و هتلینگ باید ساماندهی شود.

اسدی اشاره کرد: ما باید ارتباطمان را با دیگر کشورها در خصوص توریسم سلامت افرایش دهیم و با آنها تعامل بیشتری کنیم.

20 هزار نفر، آمار پایین توریسم سلامت ایران در سال گذشته

 در ادامه مراسم قشقاوی گفت: حضرت علی توصیه به گردشگری و سفر می‌فرمایند زیرا این موضوع باعثکسب تجربه می‌شود از سوی دیگر حضور گردشگر در کشور ارتقا اقتصاد و علم را در پی دارد. گردشگری حلال سود فراوانی دارد و راه گردشگری در این است که مجلس یک ردیف بودجه برای تقویت این بخش در نظر بگیرد.

قشقاوی افزود: 5 درصد از  بهترین پزشکان سوئد ایرانی هستند و از نظر تجهیزات کمبودی نسبت به کشورهای پیشرفته نداریم. در سال گذشته ۵ میلیون گردشگر خارجی داشتیم که اکثرا گردشگر مذهبی بودند. متاسفانه در سال گذشته ۲۰ هزار نفر توریسم سلامت داشتیم که باید توسعه پیدا کند. ما باید دانشگاه های علوم پزشکی را تقویت کنیم.

لزوم جذب بیماران خارجی در بیمارستان های ممتاز با هدف تبلیغ

در ادامه مراسم ایرج فاضل رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: در سطحی از دانش پزشکی به سر می‌بریم که افراد از سراسر دنیا برای درمان به ایران می‌آیند و نیازی نیست  هیچ ایرانی برای درمان به خارج از کشور برود.

فاضل بیان کرد: بیمارانی در منطقه پیوند کلیه انجام می‌دادند که علت اصلی آن وجود کلیه ارزان در کشور بود که با همت وزیر بهداشت این کار متوقف شد.

وی افزود: بیمارستان‌هایی که از نظر امکانات ممتاز هستند می‌توانند بیماران خارجی را بپذیرند تا  ارزش و تبلیغی برای ایران محسوب شود.

در حال تکمیل/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار