معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از شمارش وحوش و کسب آمار مطلوب در مناطق حفاظت شده حیدری و رئیسی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  محمد عرفانی گفت: حسب نتایج این سرشماری، جمعیت وحوش در پاییز ۹۶ با رشد حدود ۳۴درصدی نسبت به پاییز ۹۵ همراه بوده است که خود حاکی از افزایش امنیت زیستگاهی و تشدید نظارت بر عرصه‌های طبیعی دراین شهرستان است.

وی افزود: این سرشماری با همراهی کارکنان و محیط بانان شهرستان‌های مشهد، نیشابور و سبزوار در قالب ۵ گروه انجام شد و طی آن علاوه برگونه آهوی ایرانی، گونه هایی، چون خرگوش، باقرقره، تیهو، چکاوک دشتی و پرنده شکاری از جمله سارگپه، عقاب طلایی و عقاب دشتی، سنقر خاکستری، شاهین، هوبره، روباه وگرگ... نیز مشاهده شدند.


معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:سرشماری پائیزه عموماً به این دلیل انجام می‌شود که هم به لحاظ امنیت بیشتر در مناطق و هم تجمع علفخواران به دلیل فصل تولیدمثل آن‌ها درنیمه دوم سال، امکان مشاهده و رصد جمعیت بیشتری فراهم میشود و امسال نتایج حاصل سرشماری وحوش، افزایش مطلوبی را نشان داد که گواهی بر سیر صعودی جمعیت حسب آمار نسبت به ۱۰ سال گذشته بوده است.

عرفانی عوامل تهدید کننده وحوش را شکار و چرای غیر مجاز و دیگر عوامل طبیعی ذکر کرد و افزود: تا حدود زیادی با پایش شبانه روزی یگان حفاظت محیط زیست و مقابله با تخلفات همچون شکار غیر مجاز و چرای بی رویه، امنیت زیستگاهی فراهم آمده است و این موضوع نظر به وسعت منطقه درحال افزایش نیز می‌باشد.

وی گفت: منطقه حفاظت شده رئیسی که در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی و در حاشیه جاده نیشابور – کاشمر قرار دارد به لحاظ وضعیت منطقه دشتی – کویری بوده و از مجموع وسعت منطقه ۵۹۲۴۰ هکتار ۷۱۴۲ هکتار آن حفاظت شده بوده و الباقی آن منطقه شکار ممنوع است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: منطقه به علت قرار گرفتن در ناحیه خشک و کویری مشکل حرکت شن‌های روان را دارد که البته تمهیداتی از جمله طرح‌های بیابان زدایی، کشت تاغ، جنگل کاری و.. به منظور تثبیت شن‌های روان انجام شده است.
 
انتهای پیام//ف.ج
 

سرشماری، جمعیت وحوش در مناطق حفاظت شده خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.