وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت شاهد رویدادهای مختلف خبری بوده که در این بسته خبری به برخی از آنها اشاره می کنیم.

اقامه دعوی علیه پیمانکاران بیمارستان‌های آسیب دیده کرمانشاه / اجرای هزار و ۴۵۰ عمل جراحی توسط اورژانسبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  انجام هزار و 450 عمل جراحی‌ توسط اورژانس ، نیازی به ارسال محموله دارویی جدید به مناطق زلزله زده نیست، علیه پیمانکاران بیمارستان‌های آسیب دیده کرمانشاه اقامه دعوی می‌کنیم و بی‌اعتنایی به فاکتورهای سلامت اجتماعی در کشوراز مهم ترین اخبتار وزارت بهداشت در هفته گذشته است.

کمبود ویتامین D و استرس عامل اصلی بروز سرگیجه

 حمید جلیل‌وند اظهار کرد: سرگیجه یکی از بیماری‌های شایع در بین مردم دنیا محسوب می‌شود که علت‌های مختلفی در بروز آن نقش دارند.

وی بیان کرد: سرگیجه در اثر عفونت و بروز مشکل در گوش داخلی ایجاد می‌شود زیرا اندام‌های تعادلی و مرکز کنترل بدن در کنار قسمت داخلی گوش قرار گرفته است.

جلیل‌وند با بیان اینکه‌ سیستم تعادلی و کنترل بدن تحت عنوان سیستم دهلیزی در کنار گوش داخلی است، ادامه داد: اگر ذراتی‌ که مثل بلور‌های نمک بر روی سلول‌های دهلیزی قرار دارد در اثر بروز اتفاقی تکان بخورد، باعث ایجاد سرگیجه در افراد می‌شود.

٣٠ درصد دیابتى‌ها دارو مصرف نمى کنند

باقر لاريجانى رئيس پژوهشگاه غدد و متابوليسم گفت: ما در منطقه اى ساکن هستیم كه ٢٠ ميليون ديابتى در آن زندگى مى کنند.

وى ادامه داد: ١٥ درصد جمعيت ديابتى منطقه در ايران زندگى مى كنند كهآمار بيماران در مرحله پرى ديابت يا پيش ديابت امروز بيش از ديابتى هاست.

لاريجانى عنوان كرد: ١١.٥ درصد مردان و حدود ١٣ درصد زنان ايرانى به ديابت مبتلا هستد و به طور کلى ديابت در افراد بالاتر از ٢٥ سال شيوع درصدى دارد.

وى با اشاره شيوع بالاى ديابت در نيمى از سالمندان گفت: در سنين بالاى ٥٥ سال، ٥٠ درصد افراد ديابتى هستند يا به نوعى به اختلال تحمل گلوكز مبتلا هستند.

داروی بیماران متابولیکی امروز در تهران توزیع می‌شود

محمد هاشمی سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: شماری از بیماران متابولیک‌ امروز به دلیل مشکل تامین دسترسی دارو در مقابل سازمان غذا و دارو تجمع کردند.

وی ادامه داد: قائم مقام دارو و مشاور سازمان غذا و دارو در تفاهم نامه‌های دارویی با نمایندگان بیماران متابولیکی که در مقابل سازمان غذا و دارو تجمع کرده بودند به بحث و گفت و گو پرداختند اما در نهایت چون نمایندگان بیماران در نتیجه بحث و گفت و گو قانع نشدند، این فرصت فراهم شد که نمایندگان بیماران متابولیکی در دفتر مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو حضور پیدا و مشکلات خود را مطرح کنند.

لزوم ارتباط بیشتر محققان ایرانی و آفریقای جنوبی در حوزه بایو تکنولوژی

حسن هاشمی وزیر بهداشت اظهار کرد: امیدوارم این سفر مقدمه ای باشد تا هر 2 کشور از پتانسیل یکدیگر بهره کامل را ببرند، تصور من این است که شناخت خوبی از آفریقای جنبوبی داریم و معتقدیم که فرصت های مغفولی باقی مانده است، امیدوارم از توانمندی های یکدیگر نهایت استفاده را ببریم.

وزیر بهداشت گفت: باید از پتانسیل 2 کشور جهت بهره بری از توانمندی ها استفاده بهینه شود؛ خواهان ارتقای دانش اجتماعی در حوزه سلامت هستیم، به همین جهت یک مجمع سالانه سلامت داریم که با حضور رئیس جمهور برگزار می شود که راهی برای افزایش دانش مردم است.

هاشمی افزود: در حوزه آموزش پزشکی نزدیک به ۱۰۰ دانشکده پزشکی داریم و آمار نشان دهنده محصول و خروجی ماست؛ این آمادگی وجود دارد که مانند گذشته از فرصت های آموزشی آفریقای جنوبی استفاده کنیم.

تدابیر ویژه وزارت بهداشت برای حل مشکلات جامعه پرستاری

مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود : مساله بی کاری یکی از مهمترین معضلات جامعه پرستاری امروز است که در کنار استفاده نکردن از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پرستاران به نحو مطلوب در مراکز درمانی، به بی رغبتی پرستاران جویای کار برای جذب در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مختلف دامن می‌زند.

 اخلاق و آموزش را قربانی د‌رآمدزایی نکنیم

حسن‌ هاشمی‌ وزیر بهداشت اظهار کرد: علاوه بر مسئله آموزش توسعه ساختمان‌های آموزشی بسیار مهم است که همگی آنها پول و تجهیزات می‌خواهد؛ به نظر من معاونت آموزشی نقشی مهم در تربیت دانشجویان می‌تواند ایفا کند.

وی بیان کرد: بنابر فرمایش امام راحل‌ دانشگاه منشأ تحولات است و منشأ همه تحولات بشر علم، راستی، درستی، تلاش‌، صبر و ایمان است و پیاده‌سازی راه امام، شهدا و رهبری انجام نمی‌شود مگر آنکه مردم پرتلاش و توانمند شوند و برای دستیابی به موفقیت کوشش فراوانی را در کارهایشان انجام دهند.

بی‌اعتنایی به فاکتورهای سلامت اجتماعی در کشور

حریرچی‌ سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی‌ که دارای هزار و 725 دانشجو است که 65 درصد آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند و همچنین مأموریت‌های ویژه وزارتخانه‌ به این دانشگاه که در عرصه‌های سلامت اجتماعی ایفای نقش می‌کند، انتظارات بالاست.

وی گفت: به دنبال این نیستیم که دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی‌ در رشته داخلی، کودکان و اطفال ورود پیدا کند اما می‌دانیم بخش دیگری نمی‌تواند کاری که از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می‌خواهیم را انجام دهد.

برای ادغام آموزش پزشکى در وزارت علوم برنامه‌ای نداریم

سعید نمکی معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه گفت: کسی نباید به این فکر کند که آموزش پزشکی با آموزش عالی ادغام شود، آموزش عالی پزشکی کشور از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است و اين ادغام از برنامه‌هاى سازمان برنامه و بودجه نیست.

وی با بیان اینکه توجه به آموزش و پژوهش از اولويت هاى ماست و به دنبال آن هستیم، افزود: متاسفانه در دانشگاه هاى علوم پزشكى توجه به موضوعات پاراكلينيكى افزايش پيدا كرده است و پزشكان اگر آزمایشگاه‌ها و سی تی اسکن‌ها از آنها گرفته شود، دچار مشکل می‌شوند؛ این شیوه آموزش باعث افزایش تقاضای القایی و تربیت انسان‌ها و فارغ التحصيلان تک بعدی می‌شود.

اعزام‌ 3 فروند‌ هواپیما‌ برای انتقال مصدومان‌ زلزله

مجتبی‌ خالدی‌ سخنگوی اورژانسی‌ کشور‌ اظهار کرد: در اثر وقوع زمین‌ لرزه‌ در مرز بین ایران و عراق‌ که در ساعت 21 و 48 دقیقه دیشب به وقوع پیوست تا به این لحظه‌ تعداد‌ 2 هزار و 504 نفر از هموطنان‌ مصدوم‌ و متأسفانه 208 نفر‌ فوت شده‌اند.

وی با بیان اینکه از دیشب تا به این لحظه 106 پس لرزه‌ در منطقه کرمانشاه‌ به وقوع پیوسته‌ است، ادامه داد: تعداد 136 آمبولانس، 28 اتوبوس‌ آمبولانس، 3 فروند‌ بالگرد‌ و 3 فروند‌ هواپیما‌ برای انتقال‌ احتمالی‌ مصدومان به دیگر شهرها و به ویژ‌ه‌ تهران‌ به منطقه زلزله‌زده اعزام شده است.

نیازی به ارسال محموله دارویی جدید به مناطق زلزله زده نیست

اصغری معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در ساعات اولیه وقوع زلزله، موجودی دارو و لوازم و تجهیزات پزشکی کافی بود اما با مشخص شدن تعداد افراد آسیب دیده و نیاز به خدمات درمانی و دارویی، نیاز به کمک از سوی بیمارستان های استان های همجوار نیز دیده شد.

انتقال 500 مصدوم با بالگرد به مراکز درمانی/ مشکل کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نداریم

جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت گفت: تعداد مصدومان حادثه تاکنون به 7460 نفر رسیده است و با تلاش کادر درمان در مراکز درمانی 4313 نفر از مجروحان سرپایی درمان و 720 نفر از مصدومان زلزله کرمانشاه با حال مساعد مرخص شده‌اند و تا این لحظه 960 مصدوم در بیمارستان بستری هستند.

وی با اشاره به مشکل کمبود دارو و ملزومات پزشکی که پیش آمده بود، گفت: خوشبختانه دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی به منطقه زلزله زده ارسال شده است و اکنون مشکل دارو، تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی در منطقه وجود ندارد.

علیه پیمانکاران بیمارستان‌های آسیب دیده کرمانشاه اقامه دعوی می‌کنیم

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، اظهار کرد: بعد از دستور رییس جمهور به همراه وزیر کشور به کرمانشاه سفر کردیم و از مناطق زلزله زده مانند سرپل ذهاب، ازگله و ثلاث باباجانی بازدید کردیم اما میزان تخریب در مناطق زلزله زده به ویژه روستاها، زیاد است.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید براینکه تمام دستگاه های اجرایی و به ویژه نیروهای نظامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور پررنگی در مناطق زلزله زده داشتند اظهار کرد: بیشترین امتیاز در حادثه زلزله غرب کشور را باید به مردم پرتلاش، دلاور و کم توقع این مناطق داد.

وی بیان کرد: توزیع امکانات در مناطق زلزله زده، مناسب نیست و مدیریت محیطی توزیع مایحتاج به ویژه در مورد نیازهایی که برای ساعات شب و سردی هوا ضرورت دارد، باید اصلاح شود.

انجام هزار و 450 عمل جراحی‌ توسط اورژانس/کاهش مرگ و میر زلزله با اعزام هوایی مصدومان

پیرحسین‌ کولیوند‌ سرپرست‌ اورژانس اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات‌ هزار و 450 مورد عمل جراحی‌ بر روی مصدومان‌ زلزله‌ زده کرمانشاه انجام شده است‌ و اورژانس‌ کشور‌ بیش از 7 هزار مصدوم‌ را به نقاط‌ مختلف اعزام‌ و از این تعداد‌ 250 بیمار را به وسیله‌ هواپیما‌ به تهران‌ منتقل کرده است.

وی با بیان اینکه اورژانس‌ کشور تا تثبیت‌ شرایط‌ در کنار مردم زلزله‌زده کرمانشاه‌ می‌ماند‌، افزود: 6 بیمارستان صحرایی‌ کاملاً مجهز‌ در منطقه‌ احداث‌ شده‌ که سپاه و ارتش هر کدام‌ یک بیمارستان‌ صحرایی‌ در منطقه‌ زلزله‌زده برپا کرد‌ه‌اند.

کولیوند‌ با بیان اینکه روند درمان مصدومان زلزله‌ کرمانشاه‌ به خوبی در حال انجام است، ادامه داد: تیم فوریت‌های پزشکی به همراه کارشناس بهداشت، تکنسین‌، روانشناس‌ و روانپزشک‌ از اوایل صبح دیروز به مناطق زلزله‌زده و آسیب‌دیده اعزام شده‌اند و خدمات بهداشتی – درمانی و سلامت در حد استاندارد و خوبی به مردم ارائه می‌دهند‌.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار