کارشناس مسائل منطقه گفت: سیاست اجبارگرایانه عربستان در سطح منطقه، سیاستی شکست خورده است.

زارعی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با بیان اینکه فرانسه تلاش کرد گره بازداشت سعد حریری در ریاض را باز کند و تماسهای مستقیمی بین مقامات ارشد فرانسه و سعودی برقرار شد، اظهار کرد: علی‌رغم مقاومت اولیه سعودی‌ها، او توانست از عربستان خارج شود.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه سعد حریری پس از استعفا در ریاض به کشور خود بازنگشت و اولین سفرش را به فرانسه انجام داد، گفت: او برای بازسازی چهره خود در لبنان به حمایت دیگری نیازمند است و از آنجایی که فرانسه تنها کشوری است که بعد از عربستان دارای نفوذ تاریخی در لبنان است، به پاریس رفته و  این موضوع می‌تواند آغاز تلاشی برای بازگشت به فعالیت سیاسی در لبنان باشد.

وی با بیان اینکه سعودی‌ها در این ماجرا به دلیل مداخله مستقیمی که در امور کشور مستقل انجام دادند هزینه سنگینی را پرداختند و فایده‌ای هم برایشان نداشت، تاکید کرد: سیاست اجبارگرایانه عربستان در سطح منطقه سیاستی شکست خورده است.

زارعی با بیان اینکه سعودی‌ها تلاش می‌کنند، شکستهایشان از حزب‌الله در سطح منطقه را جبران کنند و متوسل به آرزوهای دور و درازی می‌شوند که عملا قابل تحقق نیست، عنوان کرد: جامعه لبنان خواستار ادامه فعالیت حزب الله در فضای سیاسی این کشور است و حضور آنان در عرصه سیاسی لبنان استمرار پیدا می‌کند.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه از نظز مخالفین حزب الله، خارج شدن حزب الله از دولت نه تنها باعث تضعیفشان نمی‌شود بلکه دستشان را در اقداماتی که می‌خواهد در سطح منطقه انجام دهد بازتر می‌کند، گفت: از نظر آنان در این صورت حزب‌الله از یک جنبش داخل دولت و پاسخگو به یک جنبش خارج دولت و غیرپاسخگو تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد: طرح سعودی‌ها مبنی بر خارج کردن حزب الله از دولت لبنان به سرانجام نمی‌رسد .

وی با اشاره به اینکه امکان عملیات اسرائیل علیه لبنان وجود ندارد، چرا که حزب الله  به نقطه‌ای از اقتدار امنیتی، اطلاعاتی و نظامی رسیده که جنگ علیه حزب الله تبدیل به یک ماجرای پر از ابهام برای آنان می‌شود، خاطرنشان کرد: اسرائیلی‌ها هیچگاه داخل تونل تاریکی نمی‌روند که نتوانند انتهای آن را تشخیص دهند.

زارعی با اشاره به آینده سیاسی لبنان گفت: فکر می‌کنم فرآیندی که تاکنون در این کشور وجود داشته استمرار پیدا می‌کند و اتفاق تازه ای در فضای سیاسی لبنان نمی‌افتد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار