معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: یک سند تاریخی به نام سواد متعلق به اوایل دوره قاجار در اهواز مرمت شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،به نقل از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، مرجان شوشتری، معاون میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به مرمت یک سند تاریخی مربوط به اوایل دوره قاجار بیان داشت: این سند در واقع خلاصه و رونوشتی از 15 سند قدیمی است که به این نوع سند‎ در اصطلاح دیوانی قدیم "سواد" گفته می‎شد و این 15 سند با مرکب قرمز به صورت جداگانه حاشیه‎بندی و از یکدیگر تفکیک شده‎اند.

وی در توضیح "سواد" گفت: سواد در واقع رونوشت برداشتن از روی اسناد بوده که به منظور حفاظت از تهدیدهایی که برای نسخه اصلی سند وجود داشته و نیز جلوگیری از فرسوده شدن انجام می‎شده است.

شوشتری در ادامه به مشخصات ظاهری این سند تاریخی اشاره و اظهار کرد: این سند با خط شکسته نستعلیق روی کاغذی به ابعاد 20 در 118 سانتی‎متر نوشته شده و دارای 101 سطر می‎باشد.

معاون میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه این سند تاریخی مربوط به اوایل دوره قاجار است، اذعان داشت: این سند ممهور به 41 مُهر می‎باشد که بر مطابقت رونوشت یا سواد آن با اصل سند گواهی داده‎اند و می‎ توان گفت این عمل همان فرآیند کپی برابر اصل کردن امروزی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: این سند تاریخی که به دلیل شرایط نامساعد نگهداری و بر اثر عواملی چون آلودگی‎های بیولوژیکی و شرایط نامطلوب نگهداری آسیب دیده بود و قسمت‎های حاشیه پایین سند نیر از بین رفته بود؛ پس از مستندنگاری و طرح‎برداری طرح‎های اولیه مرمت شد.

مرجان شوشتری با اشاره به اینکه سند مذکور توسط کارشناسان مرمت اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان، آسیب‎زدایی و تثبیت شده است اظهار داشت: آزمایشگاه مرمت این اداره‎کل در اهواز تاکنون کار مرمت تعدادی از اسناد تاریخی مربوط به اوایل قاجار که شامل اسناد حکومتی، تجاری و غیره می‎شود را به انجام رسانده است.

انتهای پیام/گ

مرمت یک سند تاریخی در اهواز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار