معاون میراث فرهنگی استان خوزستان از مرمت خانه صنیعی با بیش از 400 مترمربع در دزفول خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مرجان شوشتری، معاون میراث فرهنگی استان خوزستان گفت: خانه صنیعی شهرستان دزفول در سال 1394 به شماره 31299 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، این خانه از نظر سازه‌ای در وضع مطلوبی است و مالک این بنا آمادگی خود را برای واگذاری آن به بخش خصوصی یا دولتی اعلام کرده است.
وی افزود: سبک معماری این بنا مربوط به دوره پهلوی اول است، نمای اصلی خانه صنیعی در تاریخ 1333 هجری قمری ساخته شده و محل زندگی چندین نسل هنرمندان و معماران سنتی بوده است.
شوشتری اعتبار در نظر گرفته شده برای این عملیات مرمت را مبلغ 550 میلیون ریال اعلام کرد و بیان داشت: برنامه مرمتی خانه صنیعی که مهندس ناظر آن مهدی چناری است شامل استحکام‌بخشی بنا، برداشت آسترکاری‌های فرسوده و اجرای مجدد، برداشت پوشش بام و اجرای مجدد، مرمت نماهای فرسوده و اجرای ناودان‌ها اعلام کرد.
معاون میراث فرهنگی استان خوزستان اظهار کرد: خانه صنیعی بیش از 400 مترمربع مساحت دارد و شامل 5 حیاط با سطوح مختلف است. همچینن این خانه 2 طبقه 12 اتاق تودرتو دارد.
وی از دیگر خصوصیات این بنای تاریخی به کشیدگی در جهت شرقی و غربی و همچنین شوادان آن در حیاط اصلی اشاره کرد.
مهدی چناری، مهندس ناظر خانه صنیعی نیز در این خصوص اذعان داشت: این خانه در منطقه کوتیان دزفول واقع است که از محل‌های قدیمی همجوار رودخانه دز است. در منطقه کوتیان باد خنک رودخانه به کوچه‌های آن وارد می‌شود و بنای تاریخی دیگری چون بچیلون وجود دارد.
وی در خصوص وجود شوادان در خانه صنیعی تصریح کرد: شبادان یا شوادان، فضایی در دل زمین است که معمولاً در عمق شش تا 10 متری عمق زمین حفر می‌شود. رهایی از گرمای تابستان به خاطر قرارگیری هوای سرد و سنگین در آن از ویژگی مهم شوادان است.
انتهای پیام/گ

خانه صنیعی دزفول مرمت می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.