بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) فرمان اشرف غنی مبنی بر آغاز به کار کمیته گزینش را خلاف قانون انتخابات خوانده و می‌گوید: غنی می‌خواهد مهره دلخواه خود را در راس کمیسیون انتخابات قرار دهد.

رهبران حکومت وحدت ملی از برگزاری انتخابات هراس دارندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) فرمان اشرف غنی مبنی بر آغاز به کار کمیته گزینش را خلاف قانون انتخابات خوانده و می‌گوید: غنی می‌خواهد مهره دلخواه خود را در راس کمیسیون انتخابات قرار دهد.

نعیم ایوب‌زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان فرمان محمداشرف غنی مبنی بر آغاز به کار دوباره کمیته گزینش را غیر قانونی خواند.

آقای نعیم زاده گفت: رئیس جمهور با برکناری بی دلیل رئیس کمیسیون انتخابات و صدور فرمان مبنی برآغاز به کار دوباره کمیته گزینش، قانون انتخابات را نقض کرده و کمیسیون را با چالش مواجه کرده است.

نزدیک به دو هفته پیش، ریاست جمهوری، نجیب الله احمدزی رییس کمیسیون انتخابات را از سمتش برکنار کرد. یک روز پس از آن آقای احمدی زی برکناری اش را خلاف قانون خواند و گفت که حکومت در امور کمیسیون انتخابات دخالت می‌کند.

ریاست جمهوری پس از برکناری احمدزی، فرمان آغاز به کار دوباره کمیته گزینش را صادر کرده است.

بر اساس قانون انتخابات، کمیته گزینش فهرست 21 نفر را به ریاست جمهوری می‌فرستد و ریاست جمهوری از میان آنها 7 نفر را به عنوان کمیشنر کمیسیون انتخابات، انتخاب می‌کند. در صورت برکناری یکی از کمیشنران، ریاست جمهوری موظف است که از فهرست 14 نفر باقی مانده یک نفر دیگر را انتخاب کند.

اما ریاست جمهوری، دو هفته بعد از برکناری رییس کمیسیون انتخابات، فرمان آغاز به کار دوباره کمیته گزینش را صادر کرده است.

ایوب زاده این فرمان  رییس جمهور را خلاف قانون انتخابات خوانده و تاکید کرد که آقای غنی با این اقدام در تلاش است که شخص مورد نظر خود را در راس کمیسیون جابجا نماید.

وی برکناری رئیس کمیسیون انتخابات را نیز بدون دلیل و غیر قانونی خواند و گفت: اگر رئیس کمیسیون به اتهام کم کاری و در نظر نگرفتن قوانین از سمتش برکنار شده، این اتهام تمام کمیشنران را شامل می‌شود، بنابراین باید همه آنها از سمتشان عزل می شدند.

وی اقدامامت اخیر حکومت در برابر کمیسیون را سنگ اندازی و ایجاد چالش فراروی انتخابات خواند و تاکید نمود که رهبران حکومت تمام روندهای ضروری برای برگزاری یک انتخابات شفاف و به موقع را متوقف ساخته اند.

ایوب زاده تاکید کرد که با در نظرداشت مشکلاتی که فراروی کمیسیون‌های انتخابات وجود دارد، برگزاری یک انتخابات شفاف و به موقع در سال آینده عملا ناممکن می‌باشد.

رئیس تیفا خاطر نشان ساخت که گروهی کوچک در ارگ ریاست جمهوری به دلیل عدم برخورداری از پشتوانه و حمایت مردمی از برگزاری انتخابات به شدت هراس داشته و با تعویق زمان انتخابات تلاش می‌کند عمر حکومت را طولانی‌تر بسازد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.