میرزایی، کاردرمانی را عامل مهمی در ارتقاء سلامت اجتماعی و کاهش هزینه‌های آن عنوان کرد.

کاردرمانی‌ کلید کاهش‌ هزینه‌های سلامت اجتماعی‌/ ‌افزایش مطالبات وزارت بهداشت از کاردرمانگران‌به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هوشنگ‌ میرزایی‌ دبیر علمی‌ بیست‌ و دومین‌ کنگره‌ کار درمانی‌ گفت: حضور متخصصان‌ توانبخشی‌ و به ویژه‌ کاردرمانگران‌ گام‌ مهمی در ارتقاء سلامت اجتماعی است و با سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توانیم‌ شاهد جریانات‌ خوبی در کشور باشیم‌.

 وی با اشاره به بیست و دومین کنگره کاردرمانی‌ در کشور‌ گفت: یکی از اهداف جامعه توانبخشی‌، ارتقاء سلامت عمومی جامعه است‌ که موضوع فناوری‌ و ارتقا‌ء سلامت در راستای ارائه خدمات‌ و ارتقاء کیفیت‌ در سطوح مختلف توانبخشی‌ و مراقبت‌های بهداشتی‌ از پیشگیری‌ تا گام‌های اولیه و ثانویه‌ مصرف‌ را شامل می‌شود.

 دبیر علمی بیست و دومین‌ کنگره کاردرمانی‌ اظهار کرد: طیف زیادی از کودکان‌ بیش‌ فعال‌، اوتیسم‌، اختلالات‌ حسی و غیره که معلولیت جسمی بارزی‌ ندارند در سال‌های آتی زندگی از رشد همه جانبه باز‌می‌مانند و افت تحصیلی، افت اعتماد به نفس، افت حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی و سایر موارد در این روزها‌ دیده‌ می‌شود. اگر کاردرمانگران‌ با نگاه جامع خود و با رفتارهای مختلف برای این گروه‌ها برنامه‌ سازی داشته باشند‌ می‌توانند با افزایش قدرت تطابق‌، افزایش مهارت‌های زندگی اجتماعی و ورود به اجتماع این افراد‌ رفتارهای ضد اجتماعی را کمرنگ‌ کنند تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشیم‌.

 میرزایی‌ اظهار کرد: هزینه بیماران روانی بسیار بالا است‌ و اگر مداخله توانبخشی‌ در کنار دارودرمانی‌ نباشد این گروه‌ها با عوارض‌ بیشتری‌ به مراکز درمانی بازمی‌گردند‌ و هزینه درمان و نگهداشت‌ این گروه‌ها به مراتب‌ بالاتر‌ می‌رود.

توانبخشی‌ حلقه گمشده‌ سلامت اجتماعی

دبیر علمی‌ بیست‌ و دومین کنگره‌ کاردرمانی‌ گفت: توانبخشی‌ تضمین‌ کننده هزینه‌های سلامت اجتماعی است‌ و باید بگوییم‌ توانبخشی‌ حلقه گمشده سلامت اجتماعی‌ است و اگر جامعه‌ نسبت‌ به خدمات توانبخشی‌ آگاهی کافی داشته باشند‌، مداخله کاردرمانگر‌ و آموزش رفتاردرمانی‌، بهینه‌سازی محیط و جامعه‌، بار عوارض‌ را افزایش‌ نخواهد داد و شاهد ارتقاء سلامت روان در جامعه خواهیم بود.

 میرزایی افزود: والدین در مواجهه با اختلالات رفتاری فرزندان به مشاور، روانشناس، دکتر مراجعه می‌کنند که این گروه‌ها با شناسایی علائم می‌پردازند اما متخصصان توانبخشی به ویژه کاردر‌مانگران با بررسی سازگاری و رشد بهینه فرد فعالیت اجتماعی را به وی باز می‌گردانند یا در مورد کودکان پیش فعال داروی ریتا‌لین تجویز می‌شود که با حذف ریتا‌لین بچه به شرایط خودش برمی‌گردد اما مداخله کار‌درمانگر و آموزش رفتار درمانی، بهینه سازی محیط آموزشی و خانوادگی گام مهمی در درمان پایه‌ای این گروه از کودکان است.

 میرزایی اظهار کرد: کار‌درمانگران به دلیل تسلط روی عملکرد جسمی، رشد عصبی و شرایط روانی افراد، فرد آسیب دیده را به محیط‌های اجتماعی برمی‌گردانند و با توانمند سازی فرد زمینه ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

 به گفته دبیر علمی بیست و دومین دوره کاردرمانی طی 15 سال گذشته شاهد افزایش آسیب‌هایی بوده‌ایم که این آسیب‌ها کاهش اعتماد اجتماعی، افزایش ترس، کاهش جرات‌مندی و افزایش هزینه‌های اجتماعی ناشی از جرم و جنایت را دوچندان می‌کند و همچنین طبق آمار‌ها طی 3 سال گذشته کودکان که روابط اجتماعی سالم ندارند، آمار روبه‌رشدی پیدا کرده‌اند که تبعا‌ت و هزینه‌های سلامت اجتماعی گریبا‌نگر همه افراد جامعه و متولیان سلامت جامعه خواهد شد و حضور کار‌درمانگران و مداخله حرفه‌ای آنها راهگشای بسیاری از این مشکلات است.

ضرورت دخالت کاردرمانگران در حوزه آسیب‌های اجتماعی

 وی در ادامه از مداخله کار‌درمانگران و برنامه ریزی آنان در حوزه کودکان کار، آسیب‌های اجتماعی و سلامت روان، بحران‌های روحی رفتاری دبیرستانی‌ها، مشکلات نقشی نوجوانان و آموزش و پرورش خبر داد و افزود: با توجه به نیاز‌های اجتماعی کار‌درمانگران نقش مهمی در این عرصه دارند که خوشبختانه وزارت بهداشت نیز مطالبات خود را از این گروه‌ها بیشتر کرده است و حتی در حوزه نوزادان شاهد سرمایه‌گذاری خوب وزارت بهداشت بوده‌ایم و کار‌درمانگران در این عرصه عضو اصلی تیم سلامت محسوب می‌شوند.

 میرزایی حجم مراجعات کلینیک‌های کاردرمانی برای بحران سنین دبیرستانی‌ها را رو به رشد عنوان کرد و افزود: امیدواریم با به روز رسانی روش‌های جدید، تکونولوژی‌های جدید، بررسی میزان کارآمدی روش‌های جدید بتوانیم از حداکثر ظرفیت کار‌درمانگران برای ارتقاء کیفیت زندگی بیماران بهره‌مند شویم.

 وی در ادامه، فناوری را از روش‌های ارتقاء کیفیت علوم دانست و اظهار داشت: در این کنگره در بحث حیطه‌های جدید، بروز رسانی روش‌ها، آموزش مجازی، بررسی میزان کارآمدی تجهیزات، شناسایی عرصه‌های آسیب‌های اجتماعی، مداخله و برنامه ریزی از سوی کار‌درمانگران، پنل‌های تخصصی طراحی شده است تا شاهد ارتقاء عملکرد کار‌درمانگران در مراکز درمانی باشیم.

 میرزایی در پایان از برگزاری بیست و دومین کنگره کاردرمانی با اعطاء 15 امتیاز بازآموزی برای پزشکان عمومی و گروه‌های توانبخشی طی روز‌های 8 تا 10 آذر ماه در دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار