در همایش لایحه نظام رسانه‌ای مطرح شد؛

نقاط ضعف حقوق شهروندی، جامعه دانشگاهی را می‌طلبد

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نقاط ضعف حقوق شهروندی باید در مجامع علمی و دانشگاهی بررسی و اصلاح شود.

نقاط ضعف حقوق شهروندی، جامعه دانشگاهی را می‌طلبدبه گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش نسبت لایحه نظام رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران با حقوق شهروندی در سلسله نشست‌های کمک به حل مشکلات کشور در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در این نشست آگاه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه همیشه روزنامه‌نگاری در گسترش دموکراسی اثر گذار بوده است، گفت: وقتی به تاریخ مشروطه نگاه کنیم مجلس شورای ملی مشروطه در چند قانون به حمایت از روزنامه‌نگاران پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه بر خلاف دیگر مشاغل، رسانه و روزنامه‌نگاران دارای یک نظام نیستند؛ گفت: دولت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر به نقش رسانه پرداخته و لایحه‌ای را با عنوان لایحه نظام رسانه‌ای تدوین کرده است اما این مساله که آیا این تلاش‌ها به حل مشکلات خبرنگاران می‌انجامد یا اینکه یک سازمان عریض و طویل به دولت اضافه می‌کند، هنوز مشخص نیست.

گیتا علی آبادی رئیس دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت مفاهیم آزادی بیان و آزادی نشر عنوان کرد: مطبوعات از ابتدا به دنبال دستیابی به آزادی‌های مدنی بوده‌اند و به عنوان اهرمی نظارتی بر رفتار مسئولان و دولتمردان آزادی‌های مردم را پیگیری می‌کردند.

 وی با بیان اینکه مسئولان دولتی همواره در صدد مشخص کردن چارچوبی برای فعالیت رسانه‌ها هستند، بیان کرد: با وجود این چارچوب‌ها در قانون اساسی کشورهای مختلف به آزادی بیان مطبوعات اشاره شده است.

 رئیس دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه لایحه نظام رسانه‌ها هنوز به صورت کامل تصویب نشده است، اظهار کرد: حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی آزاد به اطلاعات ،‌ارتقای سطح سواد رسانه‌ای ،‌حمایت از تشکل‌ةای صنفی از جمله بخش‌های لایحه نظام رسانه‌ها است.

 وی با اشاره به اینکه برخی فکر می‌کنند تصویب این لایحه محدودیت‌هایی را برای روزنامه‌نگاران ایجاد می‌کند، افزود: نظام رسانه‌ای مانند نظام سازمان مهندسان یا نظام پزشکی عاملی برای حمایت از اصحاب رسانه روزنامه‌نگاران است.

 علی آبادی با بیان اینکه اگر به آزادی بیان و آزادی اطلاعات پایبند باشیم، باید به این لایحه احترام بگذاریم گفت: این لایحه می‌تواند از تعرض، تهمت و افترا به دیگران جلوگیری کند و اصحاب رسانه هم باید در چارچوب این لایحه فعالیت کنند.

 جواد نوروزی مدیر عامل انجمن حقوق شهروندی اظهار کرد: عده‌ای حقوق شهروندی را تخریب می‌کنند یا در قالب فرم‌های اداری مدعی می‌شوند این قوانین تنها ظاهری هستند.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که حقوق شهروندی را در کشورمان اجرا کنیم، گفت: رئیس جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی توانستند منشور حقوق شهروندی را اجرایی کنند اما  نقاط ضعفی در حقوق شهروندی داریم که باید در مجامع علمی و دانشگاهی بررسی و اصلاح شود.

 محمد ناصر حقیقت معاون رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی حمایت از آزادی بیان،‌حمایت از اطلاعات روزنامه‌نگاران،‌فراهم کردن ارتباط روزنامه‌نگاران با مجامع ملی،‌منطقه‌ای و بین‌المللی با رعایت مصالح ملی را از بخش‌های لایحه نظام رسانه‌‌ای خواند و یادآور شد: در منشور حقوق شهروندی هم به حق دسترسی به اطلاعات آزاد و حق آموزش و پژوهش تاکید شده و به همین منظور  لایحه نظام رسانه‌ای در راستای قانون حقوق شهروندی طراحی شده است.

انتهای پیام/

اصلاح حقوق شهروندی در انتظار جامعه دانشگاهی

برچسب ها: دانشگاه ، لایحه ، رسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار