مراسم روز جهانی خاک با هدف بررسی علل و راهکار‌های فرسایش خاک در شیراز برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ قاسمی رئیس جهاد کشاورزی فارس در مراسم روز جهانی خاک، گفت: اگرچه موضوع آب در کشاورزی اهمیت زیادی دارد، اما نباید از موضوع خاک و حفاظت از آن غفلت کرد، چرا که خاک نگهدارنده آب است و غفلت از آن جبران ناپذیرتر از موضوع آب خواهد بود.

قاسمی بیان کرد: در قالب طرح جامع حفاظت خاک، بهسازی، زهکشی و اصلاح خاک، اجرای کشاورزی حفاظتی با روش‌های کم خاک ورزی و بی خاک ورزی از جمله راهکار‌های حفاظت خاک است که در برخی اراضی فارس اجرا می‌شود.

مهرزاد بوستانی مدیر کل منابع طبیعی فارس نیز اظهار داشت: لایه سطحی خاک که عمق زیادی ندارد ، ارزشمندترین بخش خاک است که نه تنها محل تولید مایحتاج و تولیدات غذایی انسان هاست، بلکه آسیب پذیرترین بخش خاک در رویارویی با عوامل فرسایشی است.

وی گفت: فرسایش خاک در دنیا سالانه ۳ و دو دهم تن در هکتار است و این در حالی است که در ایران و از جمله فارس بالای ۲ برابر و معادل ۲ و نیم تن در هکتار است.

بوستانی ادامه داد: آبخیز داری یکی از راهکار‌های مؤثر در حفظ خاک و آب است که استان فارس با تجربه ۳۰ ساله، استان پیشرو کشور در اجرای این طرح در ۲ میلیون هکتار عرصه طبیعی است.

استاد بخش علوم خاک دانشگاه شیراز، شناسایی ظرفیت خاک و کاربری مناسب آنرا از مهمترین راهکار‌های حفاظت خاک ذکر کرد.

ابطحیان تصریح کرد: برای تشکیل یک سانتی متر خاک در مناطق خشک، ۵۰۰ سال و در مناطق گرم و مرطوب ۵۰ تا ۶۰ سال زمان لازم است.

وی اضافه کرد: بشر با استفاده نامناسب و کاربری‌های نادرست خاک در مدت کوتاهی می‌تواند آن را دچار فرسایش کند به طوری که دیگر قابل برگشت هم نباشد.
انتهای پیام/ر

مراسم روز جهانی خاک در شیراز برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار