سخنگوی وزارت بهداشت گفت: نتایج انجام شده نشان می‌دهد عمر ساختمان‌های درمانی ۲۷ سال و در استان تهران ۳۵ سال است.

حوادث عامل حدود ۱۰.۲۶ درصد از مرگ و میرها/ ۲۷ سال؛ عمر‌ساختمان‌های درمانیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام و سخنگوی وزارت بهداشت در اختتامیه نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث که صبح امروز در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: سوانح و حوادث عامل حدود ۱۰.۲۶ درصد از مرگ و میرهاست؛ به عبارتی از هر ۱۰ ایرانی یک نفر به علت سوانح و حوادث جان خود را از دست می دهد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را به علت حوادث از دست دادند؛ ۱.۶ درصد حوادث، عمدی و ۶.۴۶ درصد مرگ و میرها ناشی از حوادث رانندگی است.

قائم مقام وزارت بهداشت افزود: بیشتر مرگ و میرهای ناشی از سوانح در سن زیر ۴۰ سالگی اتفاق می افتد؛ سالیانه ۳۹ میلیارد دلار یا به عبارتی ۶.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی به علت سوانح از بین می رود.

حریرچی تاکید کرد: در سال۹۵، ۷۶۸ هزار نفر در بیمارستان ها بستری شدند که از این میان ۱۰ درصد بستری ها به علت حوادث و سوانح بوده است، حدود یک هزار و ۱۸۹ تومان به بیمه دادیم.

وی تصریح کرد: ما نیاز به مشارکت اجتماعی داریم و پیش از مشارکت اجتماعی مطالبه‌ اجتماعی را طلب می‌کنیم؛ باید‌ در پیش‌بینی‌ و پیشگیری از حوادث و سوانح گام برداریم‌. زلزله یک پدیده طبیعی است‌ و آماده نبودن ما غیرطبیعی‌ است.

قائم مقام وزارت بهداشت اظهار کرد: باید حوادث‌ و سوانح را پیش‌بینی و از بروز‌ آنها پیشگیری کنیم‌؛ همچنین باید آمادگی لازم‌ را برای مراجعه‌ داشته باشیم‌ و بتوانیم‌ به مردم پاسخ بدهیم و آسیب‌دیدگان را بازتوانی‌ کنیم. همانطور که دیدید‌ وقتی در شهر تهران یک ساختمان مانند پلاسکو‌ فرو می‌ریزد تقریباً همه کشور درگیر‌ می‌شود.

حریرچی‌ بیان کرد: وزارت بهداشت از سال 86 به بررسی‌ وضعیت بیمارستان‌های کشور‌ پرداخت‌ و در این بررسی‌ها مشخص شد که متوسط‌ عمر ساختمان‌های درمانی کشور 27 سال است‌ که در استان تهران‌ این رقم به 35 سال می‌رسد‌؛ همچنین در سال 86، 73 درصد از تخت‌های بیمارستانی کشور‌ فرسوده بوده‌اند یا به عبارتی‌ فاقد ارزش بهسازی‌ لرزه‌ای‌ بوده‌‌اند ( یعنی‌ هزینه‌‌ای که باید برای مقاوم‌سازی آنها‌ صرف میشد بیشتر از هزینه یک تخت نو بود ) که در سال 86، 87 درصد‌ از بیمارستان‌های تهران نیز فرسوده‌ بودند‌.

کمبود تخت‌های بیمارستانی در کشور

وی تأکید کرد: ما با 2 مشکل اساسی‌ مواجه هستیم‌ که یکی از آنها‌ کمبود تخت‌های بیمارستانی و دیگری‌ وجود تخت‌های فرسوده در بیمارستان‌های کشور‌ است. نسبت تخت‌های بیمارستانی‌ به ازای‌ هر 1000 نفر جمعیت در کشور ژاپن 13.5، در کره‌ جنوبی‌ 14 و در آلمان 8.5 است‌ که در کشورهای همسایه‌ ما این رقم به 2.5 تا 2.7 دهم و در کشورهای با درآمد اقتصادی متوسط به بالا این رقم به 3 می‌رسد‌.

 قائم مقام وزارت بهداشت تصریح کرد: در ایران‌ به ازای‌ هر 1000 نفر جمعیت‌ تعداد تخت‌های بیمارستانی زیر‌ 2 است‌. در 10 سال پیش از طرح تحول نظام سلامت تعداد ظرفیت‌ تخت‌سازی سالیانه هزار و 700 تخت بود که ما توانستیم با همت مجلس و یک‌ درصد ارزش افزوده‌ در طرح تحول نظام سلامت هر سال 5 هزار و 900 تا 6 هزار تخت‌ تحویل دهیم‌ به عبارتی‌ در این دوره‌ 24 هزار تخت‌ ساختیم‌.

حریرچی‌ افزود: در سال 95، 45 درصد‌ تخت‌های بیمارستانی‌ کشور فرسوده بودند‌ که در تهران‌ این رقم‌ 75 درصد بود‌ ما قصد داریم‌ در صورتی که دولت و مجلس از ما حمایت کند تعداد تخت‌های فرسوده را در سال 99 در کل کشور به 30 درصد و در تهران به 38 درصد برسانیم‌.

وی یادآور شد: سال 85 در حوادث ترافیکی کشور 25 هزار نفر جان خود را از دست دادند‌ که اکنون‌ این رقم‌ به 16 هزار نفر کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین‌ فرهنگسازی‌ و پیشگیری‌ مهم‌ترین‌ رکن‌ در کنترل‌ حوادث‌ و سوانح است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار