معاون توسعه روستایی رئیس جمهور گفت: نداشتن اختیارات کافی دهیاران یکی از مشکلات جدی روستاها و مناطق محروم است.

نبود اختیار کافی برای دهیاران از مشکلات جدی توسعه روستاهاست/نظام برنامه‌ریزی کشور نگاهی جامع‌گرا نداردابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت عقب‌ماندگی مناطق محروم و تخصیص اعتبار به این مناطق اظهار کرد: متاسفانه کشور به توسعه مطلوب نرسیده و روستاها وضعیتی بدتر از شهرها دارند.

وی ادامه داد: علت عقب‌ماندگی مناطق محروم و روستاها به نظام برنامه‌ریزی و عدم وجود نگاه جامع‌گرای مسئولان مربوط می‌شود چرا که همواره در نظام برنامه‌ریزی کمترین توجه به روستاها اعمال می‌شود.

رضوی با بیان اینکه ساختار تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کشور در عقب‌ماندگی مناطق محروم و روستاها موثر است، گفت: اینکه وزیر کشور اعلام کرده عدم تخصیص صحیح اعتبارات به مناطق روستایی باعث عقب‌ماندگی این مناطق می‌شود، بخشی از دلیل عدم توسعه مناطق محروم و روستایی به شمار می‌آید اما دلیل تمامی عقب‌ماندگی‌ها این موضوع نیست، چراکه علت دیگر، یکپارچه نبودن مدیریت روستاها و مناطق محروم است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور افزود: امروز شهرداری‌های کشور برای توسعه و پروژه‌های قابل اجرا در شهرها صاحب‌نظر و تصمیم‌گیر هستند و  اداره شهرسازی هر شهرستان یا سازمان شهرسازی استان هم به عنوان عضو به توسعه شهر و پروژه‌های قابل اجرا نگاه می‌کنند، در حالی که متاسفانه در روستاها، دهیاری‌ها اختیار لازم و ساختار مناسبی ندارند و بنیاد مسکن در این زمینه تصمیم‌گیر اصلی است.

وی خاطرنشان کرد: باید نقش موثر سازمان‌های شهرسازی در استانها برای بنیاد مسکن در روستاها تعریف شود تا دهیاران بتوانند برای توسعه روستاها و مناطق محروم تصمیمات لازم را اتخاذ و نقشه راه معینی تعیین کنند.

رضوی با تاکید بر اینکه عدم اختیارات کافی دهیاران یکی از مشکلات جدی در توسعه روستاهاست، اظهار کرد: بحث عقب‌ماندگی و محرومیت مناطق محروم بحثی فراگیر و جامع‌ است و باید با رویکردی واقع‌گرایانه به آن نگریست.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در طول سال‌های گذشته تخصیص اعتبار به مناطق روستایی کافی بوده است، تصریح کرد: خیر تخصیص اعتبار به مناطق روستایی و محروم کافی نبوده و در زمان مناسب هم این اعتبار تخصیص داده نشده است.

وی با بیان اینکه اعتبار سازمان دهیاری‌ها از معاونت توسعه روستایی مجزاست و در اختیار وزارت کشور قرار دارد، اضافه کرد: تخصیص اعتبار به مناطق محروم و روستایی در برنامه ششم توسعه جایگاه بهتری نسبت به سایر برنامه‌های توسعه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
با سلام من خودم یک روستائیم اما مجبور شدم تو شهر زندگی کنم
آخرین اخبار