رئیس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی گفت:: ۵۰ درصد از اراضی استان به خصوص مناطق جنوبی تحت تاثیر فرسایش خاک هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ ، سپهر رئیس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی در دومین همایش بزرگداشت روز جهانی خاک که در ارومیه برگزارشد گفت: 50 درصد از اراضی استان به خصوص مناطق جنوبی تحت تاثیر فرسایش خاک هستند و اجرای سامانه های هوشمند آبیاری گامی مهم در راستای حفاظت ازخاک خواهد بود.

 وی گفت:فرسایش خاک در ایران دو و نیم برابر فرسایش جهانی بوده و پنج برابر بودجه عمرانی در کشور برای بهبود ساختار خاک به هدر می رود.

دبیر دومین همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در استان با بیان اینکه برای تولید یک سانتی متر خاک به ۷۰۰ سال زمان نیاز داریم، اظهارکرد: ایران از نظر فرسایش خاک در شرایط خوبی قرار ندارد و در برخی نقاط کشور فرسایش خاک شدیدتر از مناطق دیگراست به طوری که در کل جهان یک سوم خاکها تحت تاثیر فرسایش قرار دارند.

سپهر گفت: استفاده از فاضلاب ها برای خاک بسیار خطرناک است به طوری که آلودگی آب توسط نانو ذرات قابل حذف است، اما اگر خاک آلوده شود نمی توان آن را بهبود بخشید.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از آب فاضلابها به صورت خام استفاده کرده و از تصفیه استفاده نکنیم هر محصولی بکاریم آلوده خواهد شد.

رئیس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی با بیان اینکه تقویت جایگاه تشکیلاتی  بخش اجرایی خاک در وزارت جهاد کشاورزی از ملزومات دیگر حفاظت از خاک است، تصریح کرد: تهیه و تدوین سند ملی آمایش سرزمین و تبیین جایگاه خاکها و اراضی کشاورزی و ایجاد  ردیف  اعتباری در بودجه برای خاک در این  راستا  بسیار کارساز خواهد  بود.

وی گفت: سالانه  بیش از ۱۰ هزار هکتار از خاک ما در کشور از بین می رود و در حال حاضر میزان کوه خواری و زمین خواری شدت گرفته و باید جلوی آن گرفته شود.

انتهای پیام/ح

اجرای سامانه های هوشمند آبیاری گامی مهم در راستای حفاظت ازخاک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.