چالش‌های تشخیصی و درمانی سرطان پستان صبح امروز با حضور متخصصان و محققان پزشکی کشور در ساری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این همایش گفت: ۶ مرکز ماموگرافی در مازندران برای تسریع در روند تشخیص بیماری سرطان پستان راه اندازی شده است.

وی افزود: روند سرطان در کشور رو به افزایش است و این فقط در مورد سرطان پستان نیست و اگر آموزش و آگاهی سازی و تشخیص زود هنگام بیماری سرطان پستان انجام می‌شود بیمار از یک طول عمر طبیعی برخوردار خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بیماری سرطان پستان در سطح کشور و استان گفت: بانوان ۳۰ سال به بالا در مازندران هر ۶ ماه یکبار برای تشخیص بیماری به مراکز ماموگرافی مراجعه کنند.

وی از راه اندازی مراکز مشاوره برای کاهش استرس قبل و بعد از ابتلا به این بیماری در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: مراکز مشاوره از تمامی جهات تغذیه، روانشناختی، اجتماعی و زوج درمانی و مسائلی که بعد از ابتلا به سرطان پستان برای بیمار ایجاد می‌شود را می‌تواند کمک کند.

پروفسور محمد اسماعیل اکبری رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران نیز به طرح غربلگری سرطان پستان در کشور اشاره کرد و گفت: در طرح غربالگری هر فرد سالم در یک سن مشخص در فاصله زمانی یک تا ۳ سال باید ماموگرافی شوند.

وی با بیان اینکه آزمایش ماموگرافی در کشور به دلیل کمبود امکانات و هزینه درمانی زیاد انجام نمی‌شود، افزود: پزشکان محقق در شهر‌های سمنان، شهر کرد و دلیجان برنامه آگاهی بخشی، معرفی بیماری سرطان پستان و معاینات دوره‌ای کلینیکی کشف توده را اجرا می‌کنند.
رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: در این طرح عوارض ناشی از ماموگرافی کمتر است.
پروفسور اکبری با بیان اینکه میانگین تشخیص تئمرو سرطان پستان در ایران ۲/۳ سانتیمتر است، افزود: خانم‌های ایرانی قادر به تشخیص تومور بالای یک سانتی متر بدون آزمایش ماموگرافی هستند.

وی گفت: به دلیل کمبود میزان ریز مغذی شامل روی، منیزیم، کلسیم و ویتامین دی افراد مستعد انواع سرطان‌ها بویژه سرطان پستان هستند.

لیلا شجاعی دبیر سمینار سرطان پستان استان مازندران با بیان اینکه سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در میان بانوان مازندران است، گفت: مازندران در تشخیص بیماری سرطان در رتبه ۹ کشور قرار دارد.

وی افزود:ماما‌های مستقر در مراکز بهداشتی سراسر استان بصورت هفتگی از آموزش بالینی سرطان پستان با هدف تشخیص زودهنگام این بیماری، ارجاع به متخصصان، کاهش هزینه درمان و پیشگیری بهره مند می‌شود.

مسئول آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با اجرای این طرح کیفیت درمان و کیفیت طول عمر بیماران مبتلا به سرطان پستان افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/آ

تشخیص زودهنگام بیماری سرطان پستان در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار