رئیس مرکز پژوهش و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه کشور گفت:پژوهش و فناوری از اساسی‌ترین الزامات تحقق پیشرفت و توسعه متوازن یک کشور است

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد دژپسند رئیس مرکز پژوهش و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه کشور،ظهر امروز در همایش تخصصی تبیین رویکردها و نقش پژوهش و آینده‌نگری در توسعه کشور در رشت اظهار داشت: توجه به امر پژوهش در کشور باید جزء مهم‌ترین موضوعات در کشور قرار گیرد تا بتوانیم براساس سند چشم‌انداز به پیشرفت و توسعه همه‌جانبه برسیم.

دژپسند با اشاره به اهمیت مقوله پژوهش در تعالی جامعه تصریح کرد: وقتی از پژوهش صحبت می‌شود نباید فقط به زوایای ظاهری آن به‌عنوان یک ویترین توجه کرد بلکه در حقیقت پژوهش، فرصت‌ها را به‌خوبی رقم می‌زند که باید اندیشمندان با استفاده از آن‌ها جامعه را در مسیر پیشرفت قرار دهند.

رئیس مرکز پژوهش و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری همواره به مقوله دانش بنیان کردن بسیار توجه و تاکید داشته‌اند به‌طوری که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، این اصل جزء 5 رکن اساسی آن محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش به‌معنای واقعی می‌تواند بنیان‌های حرکت به‌سمت دانش بنیان کردن جامعه را استحکام ببخشد به‌طوری که این دانش بنیان کردن امور، نقش دادن به همه فرآیندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به پژوهش در کشور را شامل می‌شود.

دژ پسند ابراز داشت: هیچ وقت نمی‌توانیم بدون وجود مطالعه به تخصیص اعتبارات برای پروژه‌ها بپردازیم و انتظار داشته باشیم با نتیجه خوبی همراه باشد بلکه باید برای این کار جامعه را به‌سوی دانش بنیان کردن پیش ببریم تا هیچ طرحی بدون انجام پژوهش‌های لازم ایجاد نشود.

رئیس مرکز پژوهش و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه کشور بیان داشت: اگر قرار باشد که ایده‌های اولیه برای شکل‌گیری، بدون مطالعه انجام شود به‌طور قطع شکل‌گیری و نهادینه کردن مسئله دانش بنیان کردن به سراب تبدیل می‌شود و راه به جایی نمی‌بریم.

وی تصریح کرد: نه فقط پروژه‌های بزرگ بلکه تمام پروژه‌های کوچک نیز قبل از اجرا باید مورد پژوهش و مطالعات ویژه قرار گیرند و اگر تحت هر شرایطی این پروسه مهم والزامی را طی نکرده باشند موظفیم برای جلوگیری از هزینه، وقت وانرژِی جلوی اجرای کار را بگیریم.

دژ پسند عنوان کرد: پژوهش و فناوری از اساسی‌ترین الزامات تحقق پیشرفت و توسعه متوازن در یک کشور است به‌طوری که می‌توان با جدیت گفت که استقلال هر کشوری در درجه اول منوط و وابسته به شکل‌گیری و تشکیل پژوهش‌های دانش بنیان است.

گسترش پارک‌های علم و فناوری از مقولات مهم در دانش بنیان کردن جامعه است

رئیس مرکز پژوهش و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در سند چشم انداز 1404 به دو امر مهم علم و فناوری و همچنین اقتصاد توجه ویژه‌ای شده تا به‌وسیله آن از حصار مزیت‌های نسبی به مزیت‌های پویا برسیم و به‌سوی توسعه صنعتی حرکت کنیم.

دژپسند خاطرنشان کرد: لازمه حرکت سریع برای دستیابی به موفقیت در عرصه‌های بین المللی حرکت با فکر و اندیشه است و باید در شرایط امروز فرصت‌ها را غنیمت شمرده و با اصلاح بنیان‌ها پیش رویم و از مرحله تمرین جدا شویم.

وی عنوان کرد: متاسفانه با وجود جمعیت بالایی که در کشور داریم نتوانسته‌ایم حضور وسهم قابل ملاحظه‌ای را در بازارهای جهانی برای خود کسب کنیم به‌طوری که این تاثیرگذاری به حدود 5 درصد می‌رسد و این به معنای این است که هنوز با دنیا فاصله‌های زیادی داریم.

رئیس مرکز پژوهش و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: دولت به امر پژوهش به‌عنوان شاهراهی مهم توجه ویژه‌ای داشته و اقدامات خوبی در این زمینه داشته به‌طوری که یکی از اولویت‌های مهم در این دولت ایجاد یک جامعه پویا و نوآور است.

دژپسند ابراز داشت: قرار نیست دنیا برای اینکه ما به صادرات بپردازیم برایمان فرش قرمز پهن کند به‌طوری که از دلایلی که نتوانستیم سهم خوبی در بازار روسیه پس از کشور ترکیه برای خود کسب و ایجاد کنیم عدم پایبندی به اصول قیمت و کیفیت محصولات تولیدی بوده است.

وی بیان داشت: یکی از نکات مهمی که اجرای قانون هدفمندی را با مشکل مواجه کرد عدم تطابق کامل قانون و نحوه اجرای آن بود زیرا در طراحی‌ها استحکام لازم را نداشت و سپس در نحوه اجرا نیز به‌جای حرکت در مسیر پیش بینی شده در مسیر خلاف به حرکت خود ادامه داد.

رئیس مرکز پژوهش و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: باید از دریای خروشان علم و دانش در کشور، با یک سازماندهی مناسب برای رفع مشکلات کشور استفاده شود و در این راه لازم است فاصله بین مراکز علمی مانند دانشگاه‌ها با نظام بنگاه‌داری و اجرایی کشور کم شود.

دژپسند ابراز داشت: یکی از مقولات مهم در دانش بنیان کردن یک جامعه، توسعه و گسترش پارک‌های علم و فناوری است که توانستیم با در اختیار گذاشتن 3 هزار و 900 میلیارد تومان برای نوآوری و حمایت از طرح‌های پژوهشی قدم‌های بسیار خوبی را در این زمینه برداریم.

وی تصریح کرد: با اینکه کشور ایران دارای منابع عظیمی در بسیاری از زمینه‌ها است و هوش ایرانی سرآمد هوش برتر در کل دنیا است اما نتوانسته‌ایم به جایگاه شایسته خود دست یابیم که برای حرکت به این سمت قطعاً توجه به امر پژوهش و فناوری بسیار تاثیرگذار است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.