پیگیری وضعیت سه اثر تاریخی ملی ایلام در عراق

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: سه اثر نخست ثبت شده ایلام بدلایلی به خاک عراق منتقل شده است که وضعیت آنها پیگیری می شود.

پیگیری وضعیت سه اثر تاریخی ملی ایلام در عراق

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ایلام؛ عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با بیان اینکه 6 اثر نخست ثبت شده در فهرست ملی متعلق به این استان است، گفت: سه اثر نخست ثبت شده بدلایلی به خاک عراق منتقل شده است که وضعیت آنها پیگیری می شود.

 شنبه زاده ادامه داد: این 6 اثر شامل سلیمان تپه، تل بکساله، سبعات خزیر، تل شیروان، تل لالار و شهر تاریخی سیمره است که به ترتیب به شماره های یک تا 6 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

وی افزود: سه اثر نخست شامل سلیمان تپه، تل بکساله و سبعات خزیر که در سال 1310 هجری شمسی و در حدود 86 سال پیش در فهرست آثار ملی ثبت شده است، سال های پیش از انقلاب از استان ایلام جدا شده و هم اکنون جزو محدوده خاک کشور عراق قرار گرفته اند.

شنبه زاده با بیان اینکه از سرنوشت این آثار اطلاع دقیقی در دست نیست، گفت: این آثار در محدوده نوار مرزی و در استان واسط عراق قرار دارند و برای اطلاع از وضعیت آنها با استاندار و مسئولان استان واسط رایزنی هایی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام اضافه کرد: به احتمال بسیار زیاد مکان دقیق این آثار بدلیل اینکه در سال های بسیار دور ثبت شده و دسترسی به تجهیزات مکان یابی و نقشه کشی وجود نداشته است، مشخص نیست.

شنبه زاده گفت: موضوع این سه اثر تاریخی در کمیته مشترک فنی ایران و عراق که در سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود، مطرح و مقرر شده از طریق حوزه بین الملل پژوهشگاه میراث فرهنگی پیگیری شود.

وی تاکید کرد: در صورت تمایل عراقی ها به همکاری در این زمینه، آمادگی لازم برای ارایه خدمات فنی، حفاظتی، مرمتی و دیگر خدمات از سوی کارشناسان میراث فرهنگی ایلام وجود دارد.

انتهای پیام/اس

وضعیت 3اثرتاریخی ایلام در عراق در دست پیگیری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.