مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از آغاز توزیع بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 همزمان با فرا رسیدن روز هوای پاک در سطح استان تهران به طور آزمایشی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ جلیل سالاری درباره جزئیات توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا با بیان اینکه براساس برنامه زمانبندی قرار است استاندارد کیفی تمامی فرآورده های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل از یورو 2 به یورو 4 و سپس یورو 5 ارتقا یابد، گفت: در حال حاضر با بهره برداری از طرح های مختلف پالایشگاهی امکان عرضه بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 فراهم شده است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بنزین با استاندارد ملی در سطح کشور توزیع می شود، تصریح کرد: در سال جهاد اقتصادی و با راه اندازی طرح های مختلف بنزین سازی، بهینه سازی و بهبود کیفیت در پالایشگاه های مختلف نفت همچون آبادان، تهران و امام خمینی شازند امکان عرضه بنزین و گازوئیل یورو 4 فراهم شده است.

وی یکی از دستاوردهای عرضه بنزین با استاندارد یورو4 را ارتقای درجه آرام سوزی (اکتان) اعلام کرد و افزود: بر این اساس به تدریج بنزین با اکتان 90 جایگزین بنزین معمولی با اکتان 87 در سطح جایگاه ها می شود.

سالاري با اشاره به کاهش میزان آروماتیک و ترکیبات گوگردی در بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 بیان کرد: پیش بینی می شود تا سی ام دی ماه سال جاری و همزمان با روز هوای پاک به صورت آزمایشی توزیع بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو4 در سطح جایگاههای تهران آغاز شود.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اعلام اینکه بر این اساس برای مدت یک روز و به طور آزمایشی 9 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 در برخی از جایگاه های تهران توزیع می شود، گفت: هم اکنون انتقال بنزین تولیدی با استاندارد یورو4 از پالایشگاه نفت امام خمینی شازند به انبار نفت ری و سپس جایگاهها در حال انجام است.

وي با تاکید بر اینکه این اقدام به صورت نمادین و همزمان با روز هوای پاک انجام می شود، یادآور شد: پیش بینی می شود از اوایل سال آینده با اجرا، تکمیل و بهره برداری از چند طرح جدید پالایشگاهی بخش عمده ای از بنزین کشور با استاندارد یورو 4 توزیع شود.

سالاري همچنین از توزیع روزانه 20 میلیون لیتر بنزین یورو4 از اواسط سال آینده در سطح جایگاه های کشور خبر داد و افزود: به تدریج میزان عرضه و توزیع بنزین یورو 4 با تکمیل و راه اندازی طرح های جدید پالایشگاهی افزایش می یابد.

وي همچنین با اشاره به توزیع حدود 10 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو 4 در روز 29 دی روز هوای پاک در سطح جایگاه های استان تهران، تصریح کرد: گازوئیلی که از استاندارد یورو 4 برخوردار بوده دارای کمترین میزان گوگرد ( 50 پی .پی .ام) است.

سالاري با تاکید بر اینکه گازوئیل یورو 4 در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی همچون ناوگان عمومی اتوبوسرانی و مینی بوس توزیع خواهد شد،گفت: همچنین بر اساس برنامه زمانبندی از اوایل سال 1391 امکان توزیع روزانه 27 تا 30 میلیون لیتر گازوئیل کم گوگرد با استاندارد یورو 4 در سطح کشور فراهم می شود.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با یادآوری اینکه در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه 48 تا 50 میلیون لیتر گازوئیل در بخش ناوگان حمل و نقل مصرف می شود، خاطرنشان کرد: با توزیع روزانه 30 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 حدود 65 درصد مصرف ناوگان حمل و نقل کشور پوشش داده می شود.

وی همچنین خواستار ارتقای کیفیت در تولید خودروهای ساخت داخل همزمان با توزیع بنزین و گازوئیل یورو 4 شد و تاکید کرد: باید شرکت های خودروساز تولید خودروهای داخلی را به گونه ای طراحی کنند که امکان استفاده بهینه از سوخت با استاندارد یورو 4 و 5 فراهم شود./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار