رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: ارتقای سطح ایمنی ساختمان‌ها ضروری است.

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ اردشیر بنایی به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی گفت: هدف اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان، ساخت و ساز‌هایی با کمترین میزان تلفات و خسارات انسانی در حوادث و بلایای طبیعی می‌باشد.

وی با اشاره به وجود بافت فرسوده و برخی ساختمان‌های غیر مقاوم در شهر‌های چهارمحال و بختیاری گفت: تعداد زیادی از این ساختمان‌ها در گذشته بدون پروانه ساخت احداث شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری گفت: در گذشته با بازدید مهندسان ناظر، گواهی استحکام صادر می‌شد و شرکت‌های خدمات رسان نیز به استناد این گواهی، اقدام به ارائه خدمات آب، برق، مخابرات و گاز می‌کردند، اما وزارت راه و شهرسازی در سال جاری مصمم شد در صورت عدم رعایت اصول اساسی و مقررات ملی ساختمان سازی، گواهی استحکام را صادر نکند.

بنایی اظهار داشت: این سازمان برای همکاری در مقاوم سازی ساختمان‌های دارای قابلیت و ارزیابی رعایت اصول ایمنی در ساختمان‌های متقاضیان، آمادگی دارد.

وی با بیان وقوع زلزله در نقاط مختلف کشور و همچنین وجود مواردی از ساخت و ساز‌های بدون رعایت قوانین ساختمان سازی تأکید کرد: الزام استفاده از مجری نظام مهندسی در ساخت و ساز، برای ارتقای سطح ایمنی ساختمان‌ها ضروری است.

بنایی افزود: بر اساس مبحث سوم مقررات ملی ساختمان سازی، ساخت و ساز باید توسط مجری نظام مهندسی انجام شود، اما این بند به دلیل شکایت و اعتراض مالکان، از سوی سازمان بازرسی و مراجع ذیصلاح، به نبود الزام در این زمینه تغییر یافت.

وی یادآور شد: البته از آنجا که نظارت بر ساختمان سازی از سوی مهندسان ناظر این سازمان انجام می‌شود، در صورت مشاهده تخلف، موارد به شهرداری گزارش می‌شود و شهرداری نیز باید موارد نواقص در ساختمان را کنترل و رفع تخلف کند.

بنایی درخصوص قدرت اجرایی مهندس ناظر برای رعایت موارد ایمنی گفت: وظیفه مهندس ناظر تنها نظارت و اعلام تخلف تعیین شده است.

وی اضافه کرد: ساختمان‌هایی از نظر نظام مهندسی مورد تائید است که سه اصل طراحی، اجرا و نظارت آن، توسط مهندسین این سازمان انجام شده باشد.

بنایی ادامه داد: در بحث مسکن مهر هم ساخت و ساز‌های صورت گرفته با نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان، نسبتاً پایدار و مستحکم است.

پنجم دی ماه همزمان با سالروز وقوع زلزله ۶.۶ ریشتری بم در سال ۱۳۸۲ به عنوان «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نامگذاری گردید.

انتهای پیام/ش

ضرورت افزیش ایمنی ساختمان‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار