بی سوادی ۵ درصد جمعیت آذربایجان شرقی

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: بیش از ۵ درصد جمعیت آذربایجان شرقی بی‌سواد هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه بیش از ۹۴ درصد جمعیت آذربایجان شرقی باسواد هستند که این رقم بهتر از میانگین کشوری است گفت: با وجود اینکه بیش از ۵ درصد جمعیت استان بی سواد هستند که برای بهبود وضعیت موجود تلاش می‌کنیم.

وی با تبریک سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به‌فرمان بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی در دی‌ماه 58 از سوی امام خمینی(ره) نشان از اهمیت ایشان به ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در کشور بود.

وی با اشاره به این‌که شناسایی و جذب و آموزش به اقشار بی‌سواد جامعه نه‌تنها کار آسانی نیست بلکه مملو از دریای مشکلات است، افزود: فعالان آموزشی حوزه سوادآموزی با تلاش‌های بی‌شائبه‌شان از آن‌ها باید به‌عنوان سربازان جبهه فرهنگی یادکرد و اما مشکلاتی را نیز در این حوزه به دوش می‌کشند که اگر کسی در این عرصه فعالیت نداشته باشد نمی‌تواند مشکلات حوزه سوادآموزی را به‌خوبی درک کند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی توجه سند بنیادین آموزش و پرورش به انسداد بی‌سوادی در جامعه و افزایش سطح آگاهی عمومی مردم را یادآور شد، گفت: آنچه که امروز بیش از هر چیزی مهم به نظر می‌رسد این است که با همراهی و همدلی بی‌سوادی را هم در استان و هم در کشور ریشه‌کن کنیم البته این موضوعی است که در سند تحول بنیادین نیز به آن توجه ویژه‌ای شده است.

اشرفی بر لزوم شناسایی و انسداد مبادی بی‌سوادی در آذربایجان شرقی تأکید کرد، ادامه داد: در این راستا سنین بین 10 تا 49 سال که به هر دلیلی از تحصیل بازمانده‌اند و عمدتاً می‌توان گفت جزو اقشار بی‌سواد هستند را جزو برنامه‌های هدف‌گذاری شده جهت ریشه‌کن کردن بی‌سوادی قرار داده‌ایم.

وی از شناسایی نزدیک به 142 هزار بی‌سواد در استان آذربایجان شرقی خبر داد، بیان داشت: وجود این تعداد بی‌سواد نه‌تنها زیبنده سر ایران نیست بلکه به صفر رساندن آمار بی‌سوادان همت و تلاش جهادی می‌طلبد.

اشرفی با اشاره به اینکه بیش از 94 درصد جمعیت آذربایجان شرقی باسواد هستند که این رقم بهتر از میانگین کشوری است گفت: با وجود اینکه بیش از 5 درصد جمعیت استان بی‌سواد هستند که با برنامه ریزی صورت گرفته برای بهبود وضعیت موجود تلاش می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بیش از 40 هزار نفر از بیسوادان را مردان و دو برابر، یعنی بیش از 90 هزار نفر را بانوان بی‌سواد تشکیل می‌دهند که تلاش می‌کنیم مادران بی‌سواد را با سواد کنیم چراکه مادران باسواد بهتر می‌توانند فرزندان خود را تربیت کنند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه بی‌سواد صرفاً به افرادی گفته نمی‌شود که نتوانند بنویسند و بخوانند، بلکه بی‌سواد کسی است این قابلیت‌ها را داشته باشد ولی امکان استفاده از تکنولوژی روز را نداشته باشد، البته در این راستا آموزش به‌کارگیری از رایانه در سطح کشور به بی‌سوادان آموزش داده می‌شود.

 

انتهای پیام/ش

بیش از ۹۴ درصد جمعیت آذربایجان شرقی باسواد هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.