رئیس زاده گفت: گاهی دیده شده که پروژه های چندین میلیاردی حوزه سلامت طراحی و تامین اعتبار می شود اما به دلیل نبود مدیریت علمی، هیچ کاری انجام نمی شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد رئیس زاده رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی ایران در نشست مشارکت مردمی و آموزش همگانی در بلایا که در سالن فارابی دانشگاه علوم بهزیستی برگزاری شد اظهار کرد: زلزله های اخیر ایران به خوبی نشان داد که آموزش همگانی نه یک خواست معمولی، بلکه نیاز جدی همه مردم است و باید دغدغه اساسی مسئولان باشد.

وی با اشاره به اینکه آموزش همگانی مدیریت در بلایا نیازمند سازماندهی است گفت: باید این نیاز با انجام مطالعه اجتماعی فراگیر انجام شود که یکی از مهمترین محورهای برنامه ششم توسعه هم انجام همین مساله از راه ایجاد تشکلی منسجم است و در این زمینه باید از ظرفیت های چشمگیر بسیج، سپاه و به طور کلی نیروهای مسلح که قوای آموزشی و آمادگی فراوان دارند استفاده شود.

رئیس بسیج جامعه پزشکی ایران ادامه داد: آمادگی همگانی برای مدیریت در حوادث و بلایا هنگامی دارای اهمیت می شود که بلا یا حادثه ای روی دهد که در این زمان نیز واقعا دیر است.

هیچ گونه آمادگی همگانی برای رویارویی با بلایا وجود ندارد

 وی اظهار کرد: در جریان زلزله اخیر پایتخت باوجود همه پیش آگهی های اصحاب رسانه و جریان زلزله غرب کشور، بازهم مردم سر در گم بودند و حین وقوع زلزله نمی دانستند به خیابان ها و کوچه ها هجوم آورند، در منزل بمانند و یا اصلا هیچ کاری انجام ندهند.

رئیس زاده خاطر نشان کرد: طبق نظر سنجی های انجام شده بخشی از مردم چون نمی دانستند باید چه کاری انجام دهند، خوابیدن در منزل را انتخاب کردند و همه این رفتارها زنگ خطری جدی برای نبود هیچ گونه آمادگی همگانی برای رویارویی با بلایا حتی زلزله ای ساده وجود ندارد.

 مدیریت علمی، کلاف سردرگم حوزه سلامت

وی همچنین با انتقاد از نبود مدیریت جامع علمی، این جای خالی را کلاف سردر گم حوزه سلامت دانست و گفت: باید مسئولان در سیستم های مختلف مدیریتی حوزه سلامت، اول مدیریت علمی خطر را بدانند تا آسیب های این خطر ها را چه در وقوع حوادث و بلایا و چه در موارد اورژانس پیش بینی و کنترل کنند.

رئیس بسیج جامعه پزشکی ایران خاطرنشان کرد: گاهی دیده شده که پروژه های چندین میلیاردی طراحی و تامین اعتبار می شود اما به دلیل نبود همان مدیریت علمی، هیچ کاری انجام نمی شود.

وی ادامه داد: بنابراین باید به جای طراحی چنین پروژه هایی ابتدا مدیریت علمی در حوزه سلامت مورد توجه قرار گیرد و این مساله همکاری همه دستگاه ها را می طلبد زیرا علاوه بر نبود مدیریت در هماهنگی، در همکاری های بین بخشی و به موقع هم اصلا پیشرفتی نشده است.

رئیس زاده اظهار کرد: جریان مدیریت در حوادث و بلا یا جدی است و باید از روش های درست علمی و کاربردی به سمت آموزش همگانی حرکت کند.

وی جذب مشارکت های مردمی را مهمترین راه اثر گذاری آموزش های عملی برای مدیریت در حوادث و بلایا دانست و یاد آور شد: برای سازماندهی این مورد صرفا نباید منتظر جذب بودجه و تامین اعتبار ماند بلکه در اول کار باید از ظرفیت های همگانی برای ایجاد تشکل های مردمی استفاده کرد.

 انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، زلزله ، بسیج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار