مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت:گونه مهاجر حمایت شده و در معرض خطر انقراض غاز پیشانی سفید کوچک وارد تالاب سد میل مغان در شهرستان پارس آباد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، محمد خداپرست، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: امسال بيش از 100 قطعه غاز پیشانی سفید کوچک وارد تالاب سدمیل مغان شده اند که با توجه به قرار گرفتن این گونه در فهرست در معرض تهدید اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) اهمیت حفاظت از این گونه بیش از پیش نمایان می شود.

وی با تاکید بر اینکه گونه غاز پیشانی سفید کوچک جزو گونه های حمايت شده است گفت: هرساله با حضور کارشناسان محیط زیست، پایش پرنده حمایت شده غاز پیشانی سفید در تالاب سد میل مغان انجام و هرگونه شكار و صيد این گونه ممنوع بوده و با متخلفان به شدت برخورد می شود.

خداپرست تدوین و اجرای برنامه عمل حفاظت و مدیریت گونه های جانوری در معرض خطر تهدید را یکی از اولویت های اجرایی سال جاری و در طول برنامه پنج ساله ششم توسعه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر دو برنامه عمل حفاظت و مدیریت گونه های غاز پیشانی سفید کوچک و خرس در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل قرار دارد.

وی افزود: تالاب سد میل مغان به دلیل غنای تنوع زیستی و دارا بودن حیات وحش منحصر به فرد و مهاجرت سالانه بیش از 20 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر در حال گذراندن مراحل نهایی برای ثبت در کنوانسیون بین‌المللی رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی است.

غاز پیشانی سفید کوچک همه ساله، شهرستان پارس آباد و تالاب سدمیل اصلاندوز را جهت زمستان گذرانی انتخاب می‌کند.

تالاب سدمیل مغان - اصلاندوز در سه کیلومتری جنوب غرب بخش اصلاندوز از توابع شهرستان پارس آباد واقع شده است.

انتهای پیام/ح

 ورود غاز پیشانی سفید کوچک به سد میل مغان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.