به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در سمینار مشترک تجاری جمهوری اسلامی ایران-هند، فرصتهای رشد با تمرکز بر فرصتهای تجاری و سرمایه گذاری در بندر چابهار، به تشریح موقعیت منحصر به فرد و نقش جمهوری اسلامی ایران در ترانزیت کالا از طریق کریدورهای موجود به ویژه کریدور شمال-جنوب پرداخته و بر نقش بندر چابهار در کاهش زمان و هزینه ترانزیت کالا در منطقه تاکید کرد.
وی، همکاری کشورهای منطقه در بهرهبرداری مناسب از ظرفیتهای واقعی را بسیار مهم دانست و گفت: بهره برداری مناسب از کریدورهای منطقه با اتخاذ تدابیر لازم جهت تجاری سازی مسیرهای ترانزیتی، مدیریت یکپارچه کریدور و توسعه مراکز لجستیکی، در کنار ارتباطات مستمر بازرگانان و توسعه نرم افزاری و سخت افزاری، از جمله لازمههای توسعه ترانزیت منطقهای است.
آخوندی گفت: ایران، هند، افغانستان و تمام کشورهای دیگر که علاقه مند به پروژه بندر چابهار هستند، باید برای عملیاتی شدن آن با یکدیگر همکاری کنند.
وی افزود: ایران و هند در همکاری خود به سه راهرو اصلی، از جمله کریدور بین المللی شمال-جنوب (INSC) که از هند و ایران عبور کرده و به روسیه می رسد، تمرکز کرده اند؛ اما ما در کنار کریدور بین المللی شمال - جنوب، یک کریدور جدید هم معرفی کرده ایم که به سمت غرب و اروپا می رود؛ در حالیکه سومین کریدور ترانزیتی نیز از ایران به سوی شرق رفته و از افغانستان و کشورهای آسیای میانه عبور می کند و در نهایت به چین می رسد.
آخوندی در خصوص سهم ایران در تکمیل پروژه های ترانزیتی این کشور هم گفت: خط آهن آستارا که ایران و آذربایجان را از طریق شمال ایران به یکدیگر متصل می کند، تکمیل شده و هفته آینده افتتاح خواهد شد. همچنین، یک خط راه آهن دیگر از قزوین به رشت در شمال غربی کشور در سه ماهه آینده تکمیل خواهد شد که تا آستارا ادامه خواهد یافت. بنابراین ما یک دسترسی دوطرفه از بنادر خود به غرب و روسیه خواهیم داشت.
وی با تاکید بر اینکه این پروژه بسیار اهمیت دارد زیرا جنوب آسیا را از طریق ریل آهن به روسیه متصل می کند، گفت: تلاش های مشترک برای پیشبرد پروژه های راه آهن و حمل و نقل، سال ۲۰۱۸ نقطه عطفی در تاریخ همکاری های ایران و هند خواهد بود که آن را از بقیه ادوار متمایز خواهد کرد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: با توجه به رشد سریع ایران، حمل و نقل در بخش های جاده و راه آهن بسیار سرعت یافته است اما نکته مهم در حال حاضر این است که چگونه این کریدور تجاری شود.
وزیر راه و شهر سازی ایران با اشاره به نقش مهم بخش های خصوصی ایران و هند در بازاریابی برای بندر چابهار، گفت: مردم هر دو کشور نیز باید برای تجاری سازی و بازاریابی بندر چابهار قدم پیش بگذارند. بخش خصوصی هند نیز باید بر روی ظرفیت گسترده موجود برای همکاری در بخش حمل و نقل دریایی و هوایی ایران تمرکز کند.
وی برای ترغیب همکاری ها میان هند و ایران در بخش های دیگر از جمله انرژی گفت: هند برای استفاده از گاز ایران می تواند یک شرکت مشترک را در ایران احداث کند. دو کشور همچنین می توانند مراکز لجستیکی را در چابهار به منظور کاهش هزینه ها ایجاد کنند. به عنوان مثال تاسیس کارخانه های تولید کود اوره و کود فسفات در ایران که هند به توسعه آن علاقه مند است، می تواند هزینه نهایی تولید این محصولات را کاهش دهد. ما می توانیم این کار را به دو صورت انجام دهیم، یک راه این است که دولت هند از ایران گاز بخرد و تمام مراحل دیگر را در کشور خود تکمیل کند. راه دیگر این است که یک شرکت را در منطقه آزاد یا هر نقطه دیگری از ایران ایجاد کنیم تا هند بتواند بخشی از ارزش افزوده مورد نظر خود را در ایران بدست آورد. بنابراین ما باید بر زنجیره لجستیک نیز تمرکز کنیم.
آخوندی تأکید کرد: ما چابهار را 'دروازه اتصال ملت ها ' نامگذاری کرده ایم. هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی به پیشرفت دست یابد. ما آماده هستیم تا تمام روابط با هند را در سطوح مختلف از جمله سیاسی تا فرهنگی را ارتقاء دهیم.
انتهای پیام/