دبیر دومین همایش ملی فقه هنر گفت: هنر همواره در طول تاریخ زبان گویا و رسای مکتب شیعی بوده و این مذهب هنردوست همواره در طول سده‌های مختلف از این فرصت و امکان بهترین استفاده‌های لازم را در ایجاد تحولات فرهنگی و فکری را داشته و دارد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمدحسین نواب، دبیر دومین همایش ملی فقه هنردر دومین همایش ملی فقه هنر که صبح امروز در سالن جلسات همایش‌های غدیر در قم برگزار شد، اظهار داشت: هنر اسلامی پویایی‌های لازم را برای ایجاد تحولات فرهنگی و فکری در عصر حاضر دارد.

وی گفت: همایش ملی فقه هنر در راستای منویات رهبری انقلاب در زمینهٔ مباحث فقهی هنر امسال نیز باشکوه خاصی برگزار شده است.

مدیر مدرسه اسلامی هنر افزود: در عرصه پژوهش و همچنین در عرصه عملیاتی کارهای شایسته‌ای در راستای فقه و هنر انجام شد و برای عملیاتی شدن این همایش نیز جلسات متعددی با نهادهای دولتی برگزار شده است.

نواب با اشاره به ظرفیت‌های عظیم فقه شیعی گفت: هنر به‌مثابه یک فرصت بیش از هزار سال است که ازجمله ظرفیت‌های مهم شیعی بوده و اگر بخواهیم به‌صورت عمیق به هنر اسلامی بنگریم، هنر شیعی مصداق اصلی و کامل هنر اسلامی است، بسیاری از ملت‌های غیر شیعی نیز در عرصه هنر الهام گرفته از محبت اهل‌بیت(ع) بوده که اندلس سابق نمونه بارز و مشخصی از آن است.

وی ادامه داد: هنر همواره در طول تاریخ زبان گویا و رسای مکتب شیعی بوده و این مذهب هنردوست همواره در طول سده‌های مختلف از این فرصت و امکان بهترین استفاده‌های لازم را از آن کرده است.

دبیر همایش ملی فقه و هنر با اشاره به دوران قاجار و افول نسبی هنر اسلامی در ایران خاطرنشان کرد: در این دوره و با ورود فرهنگ غرب به کشور و عدم سیاست‌گذاری‌های اسلامی و هنری لازم توسط شاهان قاجار هنر اسلامی به حاشیه رفته و فرهنگ و هنرهای غربی روزبه‌روز در جامعه ایرانی گسترش و رونق یافت.

نواب با اشاره به برکات انقلاب اسلامی عنوان کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی فقه شیعی است که با سیاستگذاری‌های درست و مشخص کردن نسبت درست فقه و هنر می‌توان سیاست‌گذاری‌های لازم در زمینهٔ هنر را انجام داد و این مهم ازجمله مهم‌ترین رسالت‌های مدرسه اسلامی هنر بوده است.

مدیر مدرسه اسلامی هنر تأکید کرد: ازجمله ویژگی‌های برجسته مدرسه اسلامی هنر ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با فقه و دنیای هنر بوده که سبب شده خلأهای موجود بین حوزه‌های علمیه و هنر را از بین برده و ارتباط منطقی و درست آن‌ها را ایجاد کند، فقه شیعی توانایی و پویایی‌های لازم را برای تبدیل  تهدیدها به فرصت را دارد.

انتهای پیام/ت

فقه شیعی توانایی و پویایی‌های لازم برای تبدیل تهدیدها به فرصت را دارد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار