به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد تقیزاده در سومین همایش توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی با بیان اینکه از مفهوم رشد در کشور ما برداشت نا مناسب شده است گفت: رشد ۲ جنبه هوشمندانه و تصادفی دارد و همواره تصور می شود که وضعیت مناسبی را نشان می دهد در حالی که این طور نیست.
وی با بیان اینکه ToD از عواملی است که در رشد هوشمندانه موثر است گفت: در توسعه TOD به مرکزیت راهآهن، مترو، اتوبوسهای درونشهری،کاربریهای مختلف با تراکم شکل میگیرد و هدف آن درنهایت کاهش خودرو محوری است.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد : با صدور مجوز برج سازی در منطقه ۲۲ و الهیه این پیام صادر می شود که استفاده از خودروی شخصی افزایش یابد.
تقیزاده توضیح داد: رواج پیادهروی، کاهش مسافت سفر، توجیهپذیر شدن حملونقل همگانی، کاهش استفاده مردم از خودرو و کاهش ضریب مالکیت خودرو در بلندمدت از مزایای افزایش تراکم در حوالی ایستگاههای حملونقل همگانی است.
وی تصریح کرد: در سالهای قبل دو همایش توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی برگزار کردیم که 44 خروجی داشت که از این 44 خروجی 12 مورد انجام شده، 12 مورد در حال انجام است و 19 مورد هم انجام نشده است.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تشکیل یک هسته مرکزی به عنوان شورای عالی راهبردی توسعه شهری برمبنای حملونقل همگانی، تصویب و ابلاغ سند ملی توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی و همکاری با وزارت کشور و شهرداریها برای اجرای سند ملی توسعه مبتنی بر حملونقل بخشی از موارد اجرا شده است.
تقیزاده اضافه کرد: در این همایش تلاش میکنیم سه شهر به عنوان کاندید اجرای TOD معرفی شوند.
وی با بیان اینکه طبق قواعد TOD توسعه مسکونی پیرامون مراکز حملونقل همگانی موجب کاهش 10 درصدی استفاده از خودروی شخصی می شود افزود: توسعه تجاری پیرامون مراکز تسهیلات حملونقل همگانی از دیگر مزایای این طرح به شمار می رود.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: توسعه مسکونی در طول کریدور حملونقل همگانی موجب کاهش 5 درصدی استفاده از خودروهای شخصی و در نهایت توسعه تجاری در طول کریدور حملونقل همگانی موجب کاهش 7 درصدی استفاده از خودروهای شخصی می شود.
انتهای پیام/