زعیم حوزه علمیه اصفهان در پیامی، مرحوم آیت‌الله سید محمد علی صادقی را از ارکان و استوانه‌های بزرگ روحانیّت و حوزه علمیه اصفهان توصیف کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، متن پیام آیت‌الله حسین مظاهری که امروز در مراسم بزرگداشت آیت‌الله سید محمد علی صادقی، عالم ربانی و زعیم سابق حوزه علمیه اصفهان در سالن اهل بیت(ع) خوانده شد، به این شرح زیر است:

این همایش که به منظور تکریم نام و یاد یکی از زعمای گرانقدر حوزه علمیه اصفهان یعنی فقیه و اصولی محقق و عالم جلیل‌القدر مرحوم حضرت آیت‌الله آقای حاج سید محمدعلی صادقی«قدس‌سره‌الشریف» تشکیل شده است، اقدامی شایسته و بایسته است و از این‌ رو از مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان و دست‌اندرکاران این نشست گرامی تقدیر و تشکر می‌کنم و در این مجال، نکاتی را در خصوص شخصیّت و مکانت والای ایشان متذکر می‌گردم:

اول: عمر نسبتاً کوتاه ولی مشحون از برکات حضرت آیةالله صادقی«رضوان‌الله‌علیه» یکسره در ساحت «علم و عمل» مصروف گردید و بدین سبب خداوند سبحان به این شخصیّت عالیقدر، توفیقات بزرگی، هم در تدریس و گرما بخشیدن به حوزه علمیه، و هم در تربیت شاگردان مبرز، و هم در تألیف آثار علمی و تحقیقی مفید و متعدد و هم در هدایت و ارشاد و دستگیری از اهل ایمان عنایت فرمود که همه این ابعاد مصداق روشن «ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ‏ الْعَظیم‏» است.

دوم: وزانت علمی و مکانت تقوایی این عالم عامل -که مقبولیّت عامّه ایشان را در پی‌داشت- تا به حدی بود که پس از ارتحال حضرات آیات خادمی و مهدوی هرستانی«قدس‌سرهما»، عملاً زعامت حوزه علمیه کهن اصفهان، متوجه این فقیه متقی گردیده و از این جهت ایشان یکی از ارکان و استوانه‌های بزرگ روحانیّت و حوزه علمیه اصفهان«صانها ‌الله عن‌الحدثان» بودند.

و چرا چنین نباشد که: «یَرْفَعِ‏ اللَّهُ‏ الَّذینَ‏ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبیر».

سوم: حضور عالمانه و اخلاقی این عالم وارسته در اجتماع و اهتمام والای ایشان در ارتباط با مردم و رسیدگی به امور آنان از هدایت و ارشاد دینی گرفته تا دستگیری مستضعفان و مستمندان و نیز احداث و تأسیس مساجد در نقاط محروم و نظایر این اقدمات هدایت‌گرانه مردمی و اجتماعی، ایشان را درمیان اهل ایمان نیز محبوب و مقبول ساخته بود؛ و از این حیث نیز مصداق آیۀ شریفه «الَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ‏ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفى‏ بِاللَّهِ حَسیبا» بودند.

چهارم: همراهی ایشان با نهضت شکوهمند امام راحل عظیم‌الشأن «قدس‌سره‌الشریف» نیز یکی دیگر از نقاط روشن زندگی این عالم جلیل‌القدر است: «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدینَ عَلَى الْقاعِدینَ‏ أَجْراً عَظیما».

پنجم: سال‌های پایانی عمر شریف این عالم صالح صابر با رنج و مرارت بیماری گذشت و ایشان با روحیه والای صبر و شکر، آن را پشت سر می‌نهادند: «وَ إِنْ‏ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُور».

ششم و نکته پایانی آن است که: شخصیّت و منش و سیره این عالم پارسا، نیاز جدی امروز حوزه‌های علمیّه و عموم فضلا و روحانیون خصوصاً نسل جوان حوزوی است.

زندگی فضیلت‌آمیز این فقیه اخلاقی، آمیزه‌ای از اهتمام بی‌وقفه علمی در کنار مجاهدت با نفس و التزام به تقوا و پارسایی و سپس تلاش فراوان برای تربیت طلاب و تهذیب نفوس، همراه با حضور اجتماعی و مردمی و همّت در ارشاد و هدایت‌گری برای اهل ایمان، و صبر و بردباری در مواجهه با مصائب و مشکلات است.

این‌ها فضایل و صفات برجسته‌ای است که آراستگی بدان، حاجت قطعی و بلکه وظیفه حتمی امروز طلاب و عموم روحانیت است و برای ادای رسالتِ خطیری که بر عهدۀ آنان قرار گرفته است، تحلی و تخلق به این صفات و روحیات، لازم و ضروری است و امید است طلاب جوان راه روشن ایشان را که راه حق و فضیلت و پرهیزکاری است، بپیمایند و نوربخش و گرمابخش آینده حوزه و روحانیّت باشند. ان‌شاء‌الله.

از خداوند متعال علو درجات حضرت آیت‌الله صادقی «اعلی‌الله‌مقامه‌الشریف» را مسألت کرده و حشر ایشان با اولیای طاهرین و معصومین «صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین» را خواستاریم. والسّلام‌علیه و ‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.