وزیر ارشاد در اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق در قم گفت:شعر برجسته ترین عنصر هنر است،حوزه های علمیه با ادبیات تعلیمی نقش خود را ادا کنند.

شعر برجسته ترین عنصر هنر استبه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛صالحی،وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق که در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد،  با اشاره به اینکه شعر مهم‌ترین و برجسته‌ترین عنصر هنر است اظهار کرد: حوزه‌های علمیه در عرصه‌های تربیتی نیز نقش ویژه‌ای دارند و به‌عنوان یک‌نهاد مربی‌گر اجتماعی می‌توانند با استفاده از ادبیات تعلیمی شعر نقش خود را ادا کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه نیز شعر برجستگی ویژه‌ای داشته است، افزود: در تاریخ حوزه‌های علمیه شعر یک جایگاه خاص را داشته و شخصیت‌های برجسته این حوزه‌ها هرکدام دارای ویژگی‌های بارز شاعری بوده و با آن شناخته می‌شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برخی آثار شعری بزرگان حوزه یاد کرد و گفت: مرحوم علامه بحرالعلوم، ملأ احمد نراقی، میرزای قمی، امام خمینی(ره) و علامه حلی ازجمله شخصیت‌های برجسته حوزوی هستند که کتاب‌های اشعارشان توجه همگان را به خود جلب کرده است.

صالحی با اشاره به اینکه ایجاد پیوند میان فقاهت، سیاست و لطافت در اشعار امام خمینی(ره) از استعداد و توانایی ایشان در شعر نشانه دارد، مطرح کرد: در تاریخ شعر و شاعری حوزه‌های علمیه شیعی بزرگان فلسفه و حکمت نیز عملکرد مطلوب و ویژه‌ای داشته‌اند که سبب شده تا پیوند میان تاریخ فلسفه و حکمت در اشعار به‌خوبی مشاهده شود.

وی با بیان اینکه حوزه یک‌نهاد علمی و مهم در جوامع محسوب می‌شود و پیوند حوزه و روحانیت یک پیوند ناگسستنی است، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های شعر کمک به زبان‌های علم و فلسفه است و علت توجه به شعر در حوزه‌های علمیه نیز همین موضوع است.

  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حوزه از جمله مهم‌ترین نهادهای دینی است و زبان شعر و زبان دین با یکدیگر رابطه نزدیکی دارند، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه در عرصه‌های تربیتی نیز نقش ویژه‌ای دارند و به‌عنوان یک‌نهاد مربی‌گر اجتماعی می‌توانند با استفاده از ادبیات تعلیمی شعر نقش خود را ادا کنند.

وی با بیان اینکه در شعر عاطفه و همدلی‌های بسیاری وجود دارد، یادآور شد: اگر به جایگاه دینی، تربیتی و اجتماعی حوزه توجه داشته باشیم علت رجوع بزرگان دینی در طول تاریخ به هنر شعر را درمی‌یابیم.

انتهای پیام/ش

وزیر ارشاد در جشنواره شعر اشراق در قم

برچسب ها: شعر ، حوزه علمیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار